Do niedawna większość biznesów mogła funkcjonować offline i uważała, że sfera działalności online jest poza ich obszarem zainteresowania. Ostatnie dwa lata czyli 2020 i 2021 zweryfikowały te założenia i rok 2022 pokazał, że SEO stało się bardzo ważnym elementem prowadzenia działań e-marketingowych, które pozwalają na wyprzedzenie innych firm i na zdobycie pozycji w internecie, które to przekładają się na realne zyski firm.
Pewnie chcesz dowiedzieć się dlaczego SEO jest tak ważne oraz jakie działania powinno SEO zawierać? W poniższym poradniku postaramy się odpowiedzieć na te pytania oraz wiele innych.
Klienci, którzy znajdują stronę internetową w wyszukiwarce Google a następnie klikają w link prowadzący do niej, nazywa się ruchem organicznym z naturalnych wyników wyszukiwania. Ruch organiczny jest bardzo wartościowym ruchem, ponieważ wejścia na stronę odpowiadają określonym intencjom klienta, np. część ruchu może pochodzić z wyszukiwań intencyjnych np. klient może chcieć zakupić Twój produkt. Inwestując w pozycjonowanie zapewniasz sobie szybszy zwrot z inwestycji, oraz stabilną widoczność na daną frazę w wyszukiwarce. Piszemy ten poradnik SEO aby odpowiedzieć na fundamentalne pytanie SEO co to jest, w jaki sposób rozróżnić SEO od pozycjonowania, od optymalizacji, jakie działania prowadzić. Poznaj podstawy SEO aby jak najszybciej znaleźć się w wynikach wyszukiwania w Google.
SEO jest akronimem i pochodzi z języka angielskiego, oznacza Search Engine Optimization.
Według źródła z Wikipedii SEO jest to:
“Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych (ang. search engine optimization, SEO) – edycja kodu źródłowego serwisu internetowego, która ma za zadanie dostosować go do wymogów wyszukiwarek internetowych oraz wyeliminować błędy techniczne powodujące problemy z poprawnym funkcjonowaniem (optymalizacja podstawowa) i indeksowaniem strony internetowej przez roboty sieciowe (optymalizacja pod konkretne, wybrane słowa kluczowe).”
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Optymalizacja_dla_wyszukiwarek_internetowych
W Codefii uważamy, że SEO jest to proces i zakres działań, który obecnie znacznie wykracza poza samą optymalizację techniczną stron pod wyszukiwarki internetowe. Raczej bliżej nam do definicji pochodzącej z Search Engine Land: “SEO oznacza „optymalizację wyszukiwarek”. Mówiąc prościej, oznacza to proces ulepszania witryny w celu zwiększenia jej widoczności, gdy ludzie szukają produktów lub usług związanych z Twoją firmą w Google, Bing i innych wyszukiwarkach. Im lepsza widoczność Twoich stron w wynikach wyszukiwania, tym większe prawdopodobieństwo, że przyciągniesz uwagę i przyciągniesz do swojej firmy potencjalnych i obecnych klientów.”
Źródło: https://searchengineland.com/guide/what-is-seo
Co prawda sam opis jest nieco ogólny, ale przedstawia zakres działań w SEO. W SEO nie chodzi tylko o dostosowanie techniczne strony do wymogów wyszukiwarek, chodzi o szerszy zarkes działań od programowania, poprzez content marketing, po również UX i aspekty związane z np. hostingiem. W zależności od tego w jakim jest stanie strona www, w jakim położeniu, SEO będzie dla każdego projektu inne. Dochodzą jeszcze kwestie związane z bieżącymi działaniami SEO. Niestety SEO jest to gra o sumie zerowej i musimy cały czas prowadzić działania, które zapewnią najlepsze wyniki w Google.
Są to takie działania, których zadaniem jest zwiększenie widoczności Twojej strony internetowej w SERP, czyli organicznych wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google, a także zwiększenie autorytetu strony. SEO dzieli się na dwa elementy On Page SEO oraz Off Page SEO.
SEO jest cześcią szerszego procesu zwanego pozycjonowaniem i w związku z tym obecnie nie stosuje się wyraźnego podziału pomiędzy tymi dwoma terminami. SEO jest to szereg działań, które pozwalają zwiększyć widoczność strony na te frazy, które są kluczowe dla Twojego biznesu i sprowadzają ruch organiczny na stronę.
Do tej pory trwają spory pomiędzy specjalistami, czy SEO i pozycjonowanie jest jednym i tym samym, czy jednak nie. Prawda leży gdzieś po środku, poprostu skutecznego pozycjonowania nie można wykonać bez wykonania działań SEO. Serwisy muszą być zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek, należy też przyjąć, że większość działań pozycjonerskich to w zasadzie działania SEO. Część specjalistów uważa, że działania SEO to tylko optymalizacja serwisów, a pozycjonowanie to pozyskiwanie linków prowadzących do strony. My jednak uważamy, że SEO stanowi integralną część działań pozycjonerskich, które to działania zapewniają wyższą pozycję naszych stron.
Aby zrozumieć SEO należy spojrzeć na wyszukiwarkę Google jak na żywy organizm, który ciągle się zmienia, ewoluuje. Niestety my tzn. użytkownicy wyszukiwarki nie mamy wglądu w te zmiany, które nazywamy zmianami algorytmu. Są one objęte tajemnicą i jedynie możemy przypuszczać co się dzieje w wyszukiwarce i jakie SEO przyniesie pozytywne dla strony skutki. Zmiany algorytmu są formą poprawienia odgadywania intencji użytkowników oraz mają za zadanie oczyścić wyszukiwarkę z tych stron, które mają niską jakość i nie powinny być widoczne. Skutkiem tego jest ciągła praca ze strony specjalistów SEO, którzy chcą jak najlepiej zoptymalizować strony pod wyszukiwarki. Dodatkowym elementem tej układanki jest pozycja konkurencji, która może wpływać na wyniki i widoczność naszej strony w SERP czyli naturalnych wynikach wyszukiwania. Mamy z dwóch stron presję na stronę i jej wyniki i żeby być coraz wyżej w wynikach wyszukiwania prowadzimy działania SEO.
Wpływ na wyniki strony ma również otoczenie biznesowe strony, oferta firmy, typu strony, wielkości strony, zastosowanej technologii a nawet region w jakim prowadzimy nasz serwis. Dodatkowo dochodzi historia serwisu czy samej domeny, rozponzawalność marki, budżet oraz cele biznesowe marki. SEO jest uzależnione od wielu różnych elementów i dlatego dla każdej strony będą to inne działania. Przykładem może być zastosowana technologia w serwisie, często klienci na etapie rozpoczynania działalności decydują się na uruchomienie serwisu na platformach SaaS, które są tanie i szybko można stworzyć stronę lub sklep ale posiadają ogromną wadę w postaci zamkniętego kodu i braku możliwości optymalizacji niektórych kluczowych elementów strony. Wada ta powoduje brak możliwości pozycjonowania strony w przemyślany i profesjonalny sposób. My rekomendujemy rozpoczęcie współpracy ze specjalistą SEO już na etapie podejmowania decyzji o wyborze technologii. W ten sposób ogranicza się koszty i czas. Kolejnym elementem kluczowym wpływającym usługę jest budżet i czas. Należy zdać sobie sprawę z tego, że wszystkie strony znajdujące się w TOP5 a nawet w TOP10 są prowadzone przez specjalistów SEO i z reguły oprócz działań On Page prowadzone są działania Off Page SEO takie jak budowanie linkowania zewnętrznego. Budżet jest to lewary, które pozwala na przyśpieszenie zdobycia upragnionej pozycji. Generalnie im większy tym więcej możemy wykonać działań w krótszym czasie. Analogicznie jeśli dysponujemy mniejszym budżetem możemy liczyć na czas, ale w przypadku bardzo konkurencyjnych branż prawdopodobieństwo prześcignięcia konkurencji będzie trudne. SEO wymaga czasu, pierwsze efekty pozycjonowania możemy zobaczyć najwcześniej po wielu miesiącach. SEO również wymaga ciągłej pracy, nie można po osiągnięciu pozycji zrezygnować, ponieważ konkurencja zaraz wyprze nas z pozycji.
W opracowaniach poświęconych tematyce pozycjonowania często spotyka się skrót SEM.
Jest to skrót z języka angielskiego oznaczający Search Engine Marketing, oznacza to marketing internetowy, który obejmuje promocję serwisu internetowego w płatnych wynikach wyszukiwania oraz w bezpłatnych wynikach wyszukiwania na określone frazy. SEM są to więc działania PPC (Pay Per Click) oraz SEO.
W 2022 roku zauważalnie wzrosła ilość biznesów przenoszących się do internetu. Powodem tego była pandemia i izolacja społeczeństwa od 2020 do 2022 roku. Izolacja oraz praca zdalna wpłyneła na szybszą cyfryzację biznesów, nie tylko tych dużych ale również małych lokalnych. Uruchomienie własne strony i dotarcie do klientów stało się priorytetem i w związku z tym wzrosło zainteresowanie reklamą w internecie oraz wyszukiwarką. Pozyskiwanie klientów przez internet jest najszybszą formą zwiększenia sprzedaży w firmie. Pokazanie swojego biznesu w wyszukiwarce, dotarcie do klienta w momencie kiedy szuka właśnie oferty jest idealny momentem na sprzedaż. Żeby jednak potencjalny klient zauważył ofertę musisz w jakiś sposób być widoczny na frazy w wynikach wyszukiwania. Po to właśnie jest SEO, dzięki działaniam wspierającym optymalizację w wyszukiwarkach będziesz miał szansę powalczyć o klientów. Bez tego jest się skazanym na porażkę, poprostu nie będziesz w stanie walczyć o wysokie pozycje z Twoją konkurencją, która wydaje regularnie budżet przeznaczony na SEO. Zwiększona widoczność marki w wyszukiwarce jest to również promocja marki, klienci bardziej ufają markom, które są dobrze wypozycjonowane, niż tym które są nieobecne w Google. Często firmy rezygnują z działań SEO ze względu na zbyt wysokie budżety jakie należy przeznaczyć na pozycjonowanie. Faktycznie jest tak, że przy zbyt niskim budżecie ciężko będzie się wbić na frazy bardzo konkurencyjne ponieważ konkurencja, która już tam jest prawdopodobnie czerpie z tego ogromne zyski i zrobi wszystko aby tam pozostać. Jednak nie oznacza to, że nie warto inwestować w SEO. Są różne strategie SEO, które są ustalane w zależności od budżetu. Niski budżet może być wystarczający na frazy mało konkurencyjne lub frazy z długiego ogona, SEO zapewni nam dotarcie do TOP3 niskim kosztem na frazy, które mogą się okazać równie dobre co te najbardziej kaloryczne.
Pisząc o SEO w zasadzie mamy na myśli SEO w Google. Google posiada udział około 98% rynku wyszukiwarek w Polsce, dlatego koncentrujemy się na optymalizacji stron w tej wyszukiwarce. Dostosowując stronę do wymagań Google możemy zapewnić sobie ogromną ilość wejść pochodzących z tej właśnie wyszukiwarki.
Wyszukiwarka Google, jest największą i najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie, posiada zaawansowany algorytm, który rozumie treści na stronie w sposób zbliżony do ludzkiego, na podstawie oceny treści jest w stanie określić na treść trafnie opisuje dane zagadnienie na dane frazy. Na tej podstawie klasyfikuje strony i określa na jakiej pozycji mają się pojawiać w wyszukiwarce. Każdego dnia wyszukiwarka Google przetwarza miliardy zapytań przy użyciu własnego algorytmu i stara się zapewnić jak najlepsze wyniki wyszukiwania.
Google gromadzi miliardy stron w swojej bazie i na podstawie wpisanej w pole wyszukiwania wyrażenie przesyła nam natychmiast listę adresów stron, które zdaniem algorytmu najlepiej opisują dane zagadnienie. Oprócz naturalnych wyników wyszukiwania w wyszukiwarce pojawiają się płatne wyniki wyszukiwania (reklamy), mapy, produkty. Różnica pomiędzy reklamami w wynikach wyszukiwania (Google Ads) oraz wynikami naturalnymi polega na odpłatności. Jeśli chcesz być widoczny na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania wystarczy uruchomić płatną kampanię Google Ads.
Google przeprowadza kilka kroków, aby ostatecznie pokazać nam wyniki ze stron internetowych, które najlepiej są dopasowane do intencji użytkownika poszukującego informacji w wyszukiwarce.
Po pierwsze Google musi dowiedzieć się, że dana strona istnieje. Za zgłoszenie strony odpowiada właściciel strony, informacja o stronie jest przesyłana do crawlerów wyszukiwarki, które następnie odwiedzającą stronę i dodają do zbioru stron. Nazywamy to indeksowaniem. Dzięki zaindeksowaniu strony użytkownik, który wpisze wyrażenie w pasku wyszukiwania otrzyma wynik w postaci linków prowadzących do stron zaindeksowanych w Google. Oprócz zgłoszenia przez właściciela strony, Google może samodzielnie dotrzeć do stron, nawet takich, które nigdy nie były zgłaszane. Dzięki linkom do strony na innych serwisach roboty Google są w stanie wejść na stronę i zaindeksować ją.
Robot indeksujący, pająk, lub z ang. crawler gromadzi wszystkie słowa kluczowe pojawiające s strony internetowe, opisy itp., aby nauczyć się wyszukiwania danych. W ten sposób pająk Google trafia na już odwiedzoną stronę, którą użytkownik odwiedził w przeszłości, aby uzyskać lepsze wyniki wyszukiwania.
Krok 2 Indeksowanie
Po wykryciu strony Google analizuje daną stronę. Google analizuje takie elementy jak treść, obrazy, video. Sprawdza również typografie, semantykę strony, szybkość strony według wytycznych Web Core Vitals, analizuje linkowanie wewnętrzne oraz setki innych elementów.. Ten proces nazywa się indeksowaniem. Informacje te są następnie przechowywane w indeksie Google.
Krok 3 Wynik wyszukiwania
Gdy użytkownik wpisze w formularzu wyszukiwania zapytanie Google natychmiast szuka w swojej bazie stron, które na dane zapytanie będą najlepiej odpowiadać. Jest to tzw. SERP czyli lista stron w naturalnych wynikach wyszukiwania. Dlatego właśnie Google skanuje zindeksowane strony, aby uzyskać najlepszy wynik. Zwraca uwagę na takie czynniki, jak język, lokalizacja, typ urządzenia. Obecnie wszystkie wyniki wyszukiwania są personalizowane, oznacza to, że na to samo zapytanie kilku różnych użytkowników, wynik wyszukiwania będzie inny, np. przy tym samym zapytaniu fryzjer na urządzeniu mobilnym w pobliżu danego użytkownika wyniki wyszukiwania w Warszawie będą inne niż dla osoby znajdującej się np. w Krakowie. W ten sposób wyniki są dopasowywane m.in. do lokalizacji, historii wyszukiwań, personalizacji itd.
Jak zwiększyć widoczność strony w naturalnych wynikach wyszukiwania? (do rozważenia temat)
Pozycjonowanie weszło jako termin dotyczący marketingu internetowego już na samym początku istnienia wyszukiwarki Google, około 1997 roku. Termin ten dotyczy takich działań SEO, które wpłyną na podniesienie rankingu strony w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie zawiera szereg elementów SEO, które specjaliści SEO muszą wziąć pod uwagę w swojej pracy, a następnie je wykonać. Podstawowym elementem pozycjonowania to zbudowanie odpowiedniej strategi budowania treści na stronie, która to strategia SEO pozwala zbudować odpowiednią widocznośc strony w internecie. Dzięki unikalnej, dobrze przemyślanej strategi tworzenia treści zdobywa się frazy pod którymi widoczny jest serwis w wyszukiwarce. Czynnikami, które mają wpływ na pojawianie się fraz są odpowiednie stosowanie nagłówków, podział na akapapity, pogrubienia, teksty alternatywne oraz linkowanie wewnętrzne. SEO może być zarówno lokalne, czyli pozycjonujemy stronę na frazy, które pozwalają znaleźć stronę w wynikach wyszukiwania związanych z danym obszarem, miastem lub lokalizacją geograficzną, z widocznością w wynikach wyszukiwania w mapach Google lub można pozycjonować szeroko na frazy ogólne, wyszukiwane z każdej lokalizacji, nie powiązane z żadnym obszarem lub lokalizacją geograficzną. Oprócz treści na stronie powinno zadbać się o serwis pod kątem technicznym. Jest to techniczne SEO, ma za zadanie optymalizować stronę, kod strony, zgodnie z zaleceniami Google. Również powinno się zadbać o wygląd strony, jej użyteczność czyli UX, dostosować ją do aktualnych trendów i wymagań użytkowników.
Poniżej opiszemy różnice pomiędzy działaniamia On-Site i Off-Site. Są to dwa kluczowe elementy działań pozycjonerskich, bez których SEO nie mogłoby zakończyć się sukcesem.
Działania On-Site z ang. na stronie oznaczają prowadzenie działań optymalizacyjnych SEO tylko i wyłącznie w obrębie serwisu. Bez przeprowadzenia działań On-Site strona prawdopodobnie nigdy nie zostanie poprawnie zaindeksowana na wysokich pozycjach, bez tych działań widoczność w TOP10 jest w zasadzie niemożliwa. Tak naprawdę wszystkie działania On-Site dotyczą wytycznych Google Webmaster, czyli wytycznych Google dla Webmasterów. Każdy specjalista SEO powinien doprowadzić pozycjonowany serwis do pełnej zgodności z tymi wytycznymi. Głównie chodzi o poprawienie kwestii technicznych strony, poprawienie wszelkich błędów pojawiających się w kodzie strony, sprawdzenie strony pod kątem wytycznych Web Core Vitals, czyli poprawa szybkości wczytywania się strony, szybkości działania, poprawę skryptów i optymalizację zdjęć. Należy również upewnić się, że strona jest responsywna i nie pojawiają się błędy np. klikalne elementy strony nie są zbyt blisko siebie lub treść strony nie wychodzi poza obręb okna przeglądarki. Coraz częściej również w kontekście działań na stronie, wykonuje się optymalizacji strony pod kątem UX, przeprowadzenie audytu UX pozwala określić na ile serwis jest użyteczny i czy interakcja z użytkownikiem jest prawidłowa. Takie działania określa się SXO, jest to połączenie SEO i UX (user experience). Jest to zabieg, który zapewnia większą przewagę konkurencyjną i daje możliwość wyróżnienia się z tłumu takich samych stron internetowych.
SEO i pozycjonowanie jest procesem bardzo złożonym, szczególnie jeśli chodzi o kwestie On-Site SEO, ponieważ wymaga czasami zaangażowania większego interdyscyplinarnego zespołu specjalistów z dziedziń takich jak projektowanie stron, programowanie, marketing internetowy, SEO. W przypadku małej strony typu mała strona wizytówka firmy, działania takie można uprościć, np. zrezygnować z przeprojektowania strony i wykonania UX, to w przypadku większych stron typu e-commerce, gdzie jest mnóstwo zależności i punktu styku z użytkownikiem, porządne SEO jest niezbędne i powinno się podjąć jak najwięcej działań, aby zapewnić sobie widoczność w TOP10.
Pozycjonowanie powinno rozpocząć się od przeprowadzenia audytu SEO strony internetowej. Jest to element obowiązkowy, jeśli zdiagnozować wszystkie błędy i problemy na stronie internetowej i przygotować plan działań SEO, które zapewnią sukces pozycjonowaniu strony. Prowadzenie działań pozycjonerskich na podstawie plany przygotowanego po wykonaniu audytu SEO jest dużo łatwiejsze, poza tym specjalista ma dokładne informacje w postaci pełnej listy zadań do wykonania. Lista zadań określa wszystkie działania SEO, których poprawienienie mają wpływ finalnie na widoczność strony w Google. Audyt SEO powinien obejmować takie elementy jak frazy na jakie jest strona widoczna. Jest to analiza pozycji serwisu w wynikach wyszukiwania na konkretne słowa kluczowe. Kolejnym elementem jest weryfikacja znaczników title i description oraz ocena ich poprawności pod kątem dopasowania do fraz kluczowych. Sprawdzenie ile wersji adresu strony istnieje, z jakimi typami protokołów i nagłówków http. Sprawdzenie poprowności typografi strony, w tym analiza nagłówków od H1 do H6, oraz sprawdzenia poprawności ich stosowania. Audyt to również weryfikacja czy treść strony jest prawidłowo zoptymalizowana pod kątem określonych fraz kluczowych, na które chcemy aby nasz serwis był widoczny w TOP10. Również audyt weryfikuje czy pliki graficzne są poprawnie zoptymalizowane, a w szczególności czy posiadają prawidłowe opisy alternatywne. Audyt powinien posiadać również odpowiedź czy w serwisie istnieją duplikaty treści, czy strona szybko się ładuje i czy nie występują problemy z responsywnością strony na urządzeniach mobilnych. Oprócz elemntów widocznych w kodzie strony oraz w treści, audyt powinien obejmować takie elementy jak sprawdzenie czy istnieje mapa strony oraz czy został umieszczony plik robots.txt na serwerze. Audyt powinien zweryfikować czy zostało wykonane prawidłowo linkowanie wewnętrzne, powinno być sprawdzone czy jest prawidłowo wdrożone menu na stronie oraz kateogorie serwisu. Za pomocą audytu można również zweryfikować czy linkowanie zewnętrzne zostało wykonane, jakie strony, frazy powinny zostać podlinkowane, oraz gdzie aktualnie strona znajduje się względem konkurencji. Audyt również powinien posiadać podsumowanie oraz sugestie związane z dalszym procesem pozycjonowania, rekomendacjami pod kątem rozwoju i ulepszeń serwisu www.
Działania SEO Off-Site z ang. poza stroną, są to działania polegające na pozycjonowaniu strony z zewnątrz, za pomocą takich metod jak link building, budowanie linkowania zewnętrznego, tworzenia treści dotyczących naszej firmy na zewnętrzych portalach np. wzmiankach PR o naszej firmie, publikacji arytykułów gościnnych, artykułów sponsorowanych, pisanie wzmianek, udzielanie się forach internetowych. Z reguły na działania off-site mamy ograniczony wpływ, nie mamy pełnej kontrolii nad sposobem ich interpretacji przez Google. Jednak wpływ działań SEO Off-Site jest często równie ważnym czynnikiem wpływającym na pozycjonowanie strony jak działania On-Site.
Elementem działań SEO jest również analiza konkurencji. Jest to jeden z kluczowych elementów SEO, którego nie wolno pominąć. Proces jest pracochłonny, ale prawidłowo wykonany daje nam mnóstwo wskazów oraz odpowiedzi. Analiza konkurencji pokazuje nam gdzie jest konkurencja, jakie ma przewagi, na jakie frazy jest widoczna, jak konkurencyjne są frazy i jakie korzyści czerpie z widoczności na dane słowa kluczowe. Analiza konkurencji to kopalnia pomysłów na content marketing, na strategię doboru słów kluczowych do naszego serwisu. Możemy sprawdzić na jakie słowa kluczowe wspólnie z konkurencją nasz serwis pojawia się w wyszukiwarce, ale również możemy sprawdzić jakich fraz nam brakuje, czyli sprawdzić tzw. content gap. W ten sposób możemy stworzyć brakujące strony i treści, które pozwolą przeskoczyć naszemu serwisowi naszą konkurencję i podebrać ruch organiczny na naszą stronę.
Następnym krokiem po analizie konkurencji jest sprawdzenie jak wyglądają pozycje naszych fraz kluczowych, powinniśmy wiedzieć które frazy są już w TOP10, które w TOP20, a które w TOP50+. Mając informację, które frazy są dla nas kluczowe z punktu widzenia biznesowego i na jakich pozycjach w SERP jesteśmy, możemy przygotować strategię pozycjonowania określonych podstron gdzie występują nasze frazy. Możemy określić budżet, ilość potrzebnych tekstów, linków, ustalić strukturę strony. Należy pamiętać, że natrualne wyniki wyszukiwań (SERP) ciągle się zmieniają, średnio raz w miesiącu jest mały update algorytmu Google, a kilka razy w roku pojawia się większy. Zmiany te powodują zmiany widoczności stron, w związku z tym SEO to proces ciągły i cały czas należy prowadzić pozycjonowanie stron jako odpowedź na te zmiany.