8 porad dotyczacych projektowania UI/UX

Projekt interfejsu użytkownika (UI) i user experience (UX) odgrywają kluczową rolę w sukcesie strona internetowa lub aplikacji. Jeśli użytkownicy nie mogą znaleźć tego, czego szukają lub wykonać czynności, które chcą zrobić łatwo, prawdopodobnie pójdą gdzie indziej. W tym artykule znajdziesz drogi czytelniku 10 wskazówek, o których należy pamiętać przy projektowaniu produktów lub funkcji.

1. Postaw się w roli użytkownika
Aby zaprojektować dobry interfejs użytkownika i UX, trzeba myśleć jak użytkownik. Jako użytkownik zapoznaj się ze stroną internetową, aplikacją internetową lub aplikację mobilną. Zastanów się, jak stworzyć najlepszy projekt, który ułatwi znalezienie odpowiednich informacji, sekcji, nawigacji. Nie musisz iść z najnowszymi trendami w projektowaniu – trzymaj się tego, co działa najlepiej dla Twojego użytkownika. Miej na uwadze wszelkie wymagania, ale zachowaj równowagę z tym, co użytkownik chce zobaczyć. I nie bój się myśleć nieszablonowo.

2. Poznaj swoich odbiorców
Bardzo ważnym krokiem na początku procesu jest zidentyfikowanie odbiorców. Wiesz, do kogo próbujesz dotrzeć i co jest dla nich ważne. Przed rozpoczęciem burzy mózgów warto wiedzieć, dla kogo projektujesz. Jednym ze sposobów sprawdzenia odbiorców jest zbadanie konkurencji i klientów. Rzuć okiem na ich blog i przeczytaj komentarze, aby zobaczyć, co mówią ich użytkownicy. Prawdopodobnie mają one podobny sposób myślenia, jak Twoi użytkownicy, lub przynajmniej będziesz miał punkt odniesienia.

3. Zastanów się dlaczego tworzysz stronę internetową lub aplikację
Oczywiście masz produkty lub stronę i chcesz udostępnić innym osobom, ale zanim pokażesz je szerszemu gronu zastanów się w jakim celu tworzysz stronę internetową lub aplikację. Użytkownicy korzystają z Twojej witryny lub aplikacji, ponieważ chcą coś zrobić lub dowiedzieć się o usługach i produktach. Ułatw im to. Stwórz aplikację w taki sposób, żeby Twoi użytkownicy mogli intuicyjnie korzystać z serwisu, aplikacji.

4. Unikaj nadmiernego przewijania na stronie
Użytkownicy nie lubią przewijać. Staraj się, aby każdy ekran lub strona była krótka i robiła wszystko w intuicyjny sposób. Dodaj karty lub nawigację, aby przenieść elementy do oddzielnych sekcji lub stron. Jeśli masz dużo treści spróbuj dodać przycisk z chwytliwym wezwaniem do działania, którego użytkownicy nie będą mogli się oprzeć, aby przenieść ich na następną stronę.

5. Zastosuj właściwą typografię
Typografia pomaga użytkownikom poruszać się po produkcie, zawartości, usługach. Typografia powinna być przejrzysta i elegancka. Właściwe zastosowania typografii wymaga wiedzy i doświadczenie, powinna być interesująca, a jednocześnie zapewniać użytkownikowi przejrzystość i prawidłową hierarchię wizualną. Użytkownicy uwielbiają czytać treści ze świetną typografią, a jeśli są dobrze zrobione, to jest to ogromny plus w projektowaniu interfejsu użytkownika.

6. Zachowaj prostotę
Wspaniały design zrodził się z tych dwóch rzeczy. “Każdy uwielbia minimalistyczny i prosty design. Zachowaj prosty układ, formularze i przyciski, ale wykorzystaj kolory, ikony i obrazy, aby interfejs był interesujący. Nie przesadzaj z gradientami, cieniami, wzorami. Płaskie projekty są bardziej złożone i łatwiejsze do przetworzenia przez użytkowników. Zachowaj ich zainteresowanie za pomocą elementów takich jak obrazy, przyciski i kolory, aby zainteresować użytkowników.

7. Projektuj dla siebie i dla użytkownika
Jeśli tworzysz aplikację internetową lub aplikację mobilną, Twoim celem powinno być, aby użytkownik nigdy nie musiał korzystać z przycisku “Pomoc”. Tworząc szkielet witryny, postaw się na miejscu użytkownika. Upewnij się, że treść jest zorganizowana w sposób najbardziej sensowny. Umieść przyciski i akcje, które użytkownik chce i potrzebuje, niezależnie od tego, czy jest to przycisk “Dodaj do koszyka” na stronie produktu, czy przycisk “Zarejestruj się”.

8. Dodaj opcje i skróty
Każdy uwielbia mieć opcje i być w stanie szybko poruszać się po stronie. Gdy już zdecydujesz się na układ, następnym krokiem będzie dodanie kolejnych opcji i utworzenie skrótów. W jaki sposób? Na przykład dodaj przyciski “Pokaż więcej” lub “Ukryj” do dłuższych fragmentów treści, które dają użytkownikowi możliwość ominięcia treści, których nie potrzebują. Gdy użytkownik ma doświadczenie ze skrótami, będzie z nim czuł się komfortowo. W ten sposób możemy pomóc użytkownikowi.