fbpx

Migracja strony internetowej, na co zwrócić uwagę? Lista kontrolna migracji witryny pod kątem SEO.

Migracja strony SEO

Migracja strony internetowej tworzy ryzyka, szczególnie pod kątem SEO. Dlatego przygotowaliśmy pełną listę kontrolną migracji witryny SEO. Migracja strony może mieć bardzo duży wpływ na widoczność serwisu w wyszukiwarkach internetowych, a źle przeprowadzona migracja może w konsekwencji wpłynąć negatywnie na widoczność strony i spowodować ogromne spadki odwiedzin w serwisie www.

Migracja strony SEO – jak przygotować się?

Przede wszystkim należy przygotować listę kontrolną, która odpowiada potrzebom migracji. Najczęściej podczas tworzenie nowego wyglądu strony internetowej lub przenoszenia strony, właściciele witryn internetowych, nie biorą pod uwagę ryzyka związanego z utratą widoczności strony po zmianie. Brak odpowiedniego planu migracji najczęściej powoduje powolny spadek widoczności strony, a co za tym idzie powoduje spadek ruchu na stronie. Oczywiście brak planu migracji strony nigdy nie jest to zamierzone i zwykle jest spowodowane brakiem wiedzy z zakresu optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO) lub wcześniejszym doświadczeniem w migracji witryny. Większość marketerów i twórców stron internetowych nie bierze pod uwagę podczas migracji strony internetowej, jak zareagują wyszukiwarki i co migracja wpłynie na wyniki organiczne strony w wyszukiwaniach. Migracja strony internetowej, zwłaszcza w przypadku wpływu na SEO, nie jest łatwą sprawą, którą można wykonać w ciągu kilku godzin.

Migracja strony pod kątem SEO wymaga przeprowadzenia analiz wpływu zmian na SEO, znalezienia ryzyk, opracowania planu przeciwdziałaniu spadkom, strategii przeprowadzenia migracji oraz następnie monitorowania stanu SEO i strony po wykonaniu migracji. Wszystkie te działania mają zapewnić, aby Twoja witryna po uruchomieniu np na nowej domenie utrzymała i budowała jak największą widoczność organiczną. Podczas migracji należy zaangażować wiele osób z różnych dziedzin, czasami wielu zespołów, w tym zespołów ds. marketingu cyfrowego, SEO i tworzenia stron internetowych, aby upewnić się, że zadania są wykonywane prawidłowo. Pamiętaj, że celem migracji SEO jest zapobieganie utracie pozycji w rankingach, ruchu i konwersjach Twojej witryny. Przeprowadzając rygorystyczną migrację witryny, utrzymasz i, miejmy nadzieję, zwiększysz organiczną wydajność. Elementy wpływające na udaną migrację SEO.

Spis treści:

  • Co to jest migracja strony internetowej?
  • Co to jest migracja SEO?
  • Dlaczego warto wziąć pod uwagę SEO w migracji strony internetowej?
  • Co się stanie, jeśli nie uwzględnisz SEO w swojej strategii migracji witryny?
  • Jak długo powinna trwać migracja SEO?
  • Ile kosztuje migracja SEO?
  • Lista kontrolna migracji do SEO.

Co to jest migracja strony internetowej?

Migracja strony internetowej to działanie przenoszenia zawartości strony na inny serwer, domenę lub inny system zarządzania treścią (CMS). Migracją możemy nazwać moment połączenia stron internetowych, wyodrębnienia części serwisu lub zmianę brandingu firmy lub serwisu, która pociąga za sobą zmianę wyglądu strony, przejścia na nowszą technologię. Z reguły podczas migracji zmieniają się dane, struktura strony, treści na stronie oraz URL strony. Podczas migracji witryny witryna przechodzi znaczne zmiany adresu URL, struktury, treści, UX, projektu. Może to być wszystko, od aktualizacji układu witryny po zmianę struktury adresów URL lub przeniesienie witryny do nowej domeny lub systemu zarządzania treścią (CMS).

Rodzaje migracji stron internetowych:

  • Domena: zmiana nazwy domeny strony na inną domenę np. nazwa-domeny.pl na nazwadomeny.pl
  • Rozszerzenie domeny: zmiana rozszerzenia domeny strony np. z .pl na com.pl
  • Zmiana protokołu: z http na https
  • Zmiana na subdomenę: adresu URL witryny z nazwadomeny.pl na subdomena.nazwadomeny.pl
  • Zmiana technologii: np. z php na nodejs, cms na headless cms itd.
  • Zmiana systemu zarządzania treścią: przeniesienie witryny z obecnego CMS na nowy, na przykład przejście z Joomla do WordPress
  • Zmiana wyglądu strony: wprowadzanie modyfikacji, od niewielkich zmian estetycznych w układzie strony internetowej po pełną modernizację witryny z dużymi zmianami w kodzie
  • Strukturalny: Zmiana architektury lub struktury strony internetowej, co zwykle oznacza zmianę przepływu użytkownika strony internetowej lub struktury adresów URL, na których zbudowana jest strona internetowa
  • Hybryda lub kombinacja: Korzystanie z kombinacji powyższych typów migracji

Co to jest migracja SEO?

Migracja SEO to proces, przeprowadzany przy asyście ekspertów SEO, który uwzględnia zmiany w witrynie i zaplanowaniu działań, które zapobiegną spadkom widoczności strony. Migracja SEO gwarantuje, że podczas migracji witryny nie stracisz żadnej widoczności w wyszukiwarkach (rankingu i ruchu). Dlaczego warto wziąć pod uwagę SEO w migracji strony internetowej? Większość działających stron www po jakimś czasie będzie potrzebowała pewnych zmian. Podczas zmian należy wziąć pod uwagę SEO, aby nie stracić na zmianach widoczności na określone frazy. Celem każdej migracji witryny jest zrobienie tego przy jak najmniejszych stratach ruchu. Co się stanie, jeśli nie uwzględnisz SEO w swojej strategii migracji witryny? Mówiąc najprościej, ryzykujesz utratę pozycji w wyszukiwarkach, ruchu i potencjalnych klientów. Jak długo powinien trwać proces migracji SEO? Długość trwania procesu migracji SEO jest wprost proporcjonalny do rozmiaru Twojej witryny, ilości przenoszonych treści oraz ilości danych jakie należy przenieść. Witryna, która posiada np. 100 stron zajmie znacznie mniej czasu niż witryn, która posiada 1000 stron. Niektóre migracje SEO zajmą miesiąc pracy zespołu specjalistów, a niektóre trzy miesiące. Ważne jest, aby dać sobie wystarczająco dużo czasu na zaplanowanie, opracowanie strony testowej, wykonanie odpowiednich testów, a następnie wdrożenie.

Ile kosztuje migracja SEO?

Koszt migracji SEO sprowadza się do wielkości projektu. Zależy to od tego, jaki rodzaj migracji przeprowadzasz, ile treści musisz migrować i opracować, ile należy wykonać przekierowań, jakie konfiguracje wykonać, ogólnego rozmiaru witryny, bazy danych, danych strukturalnych oraz ilości fraz, które chcemy utrzymać po migracji. Zalecamy wybór eksperta SEO lub firmy, która ma doświadczenie w migracji strony internetowej z myślą o SEO. Najlepiej jest zainwestować z góry w prawidłową migrację SEO, zamiast iść na skróty lub wybierając tanie rozwiązania. Lista kontrolna migracji SEO. Od 2018 roku obsłużyliśmy dziesiątki migracji stron internetowych małych firm, średnich i dużych firm. W tym czasie opracowaliśmy dziesiątki kompleksowych planów migracji SEO, który pomaga utrzymać stabilne pozycje stron, co skutkuje zwiększoną widocznością w wyszukiwarkach dla witryn naszych klientów. W zależności od celu migracji i ilości czasu, wszystkie poniższe elementy listy kontrolnej można zastosować, aby zapewnić pomyślną migrację. Wybierz właściwą datę migracji Wybierz datę migracji serwisu, która wpasowuje się np. w dołek sezonu. Ważne, żeby przeprowadzać migrację wtedy kiedy Ty lub twój zespół nie musi się koncentrować na sprzedaży, obsłudze zamówień, nowym klientom. Jeśli wiesz kiedy przeprowadzić migrację, zaplanuj prace na tyle wcześniej, aby było możliwe ich ukończenie. Weź pod uwagę pracę potrzebną do sporządzenia właściwego harmonogramu projektu. Utwórz wersję stagingową strony internetowej, czyli testową Wersja stagingowa lub testowa jest to kopia wersji nowej witryny, która jest uruchomiona na wersji testowej serwera. Jest to wersja , która pozwala na testowanie zmian strony. Tworząc stronę testową, dajesz swojemu zespołowi wystarczająco dużo czasu, aby nie tylko sprawdzić, jak wygląda zawartość i działa witryna, ale także przetestować i wdrożyć przekierowania URL 301 przed uruchomieniem. Oznacza to, że usuniesz potrzebę wielokrotnego aktualizowania adresów URL w linkach wewnętrznych i mapach witryn przed i po uruchomieniu. Wykonaj kopię zapasową swojej witryny lub zleć wykonanie specjalistom Utwórz kopię zapasową swojej witryny, aby w razie potrzeby móc wrócić do starej witryny w razie potrzeby, jeśli migracja zakończy się niepomyślnie. Usiądź ze swoim zespołem ds. marketingu, IT, programistami, aby opracować kompleksowy plan powrotu do wcześniejszej witryny, w przypadku pojawienia się problemów z migracją.

Przenosisz treści na stronie, sekcji oraz podstron?

Jeśli przenosisz wiele informacji od treści po struktury strony, rozważ „podzielenie” tej aktywności na etapy, zamiast przenoszenia wszystkiego na raz. Ta strategia sprawia, że ​​proces jest łatwiejszy w zarządzaniu i ułatwia identyfikowanie problemów przed uruchomieniem. Kontrola i migracja linków zewnętrznych Należy przeprowadzić kontrolę widoczności strony w SERP’ach oraz audytu linków zwrotnych, które mają być przekierowane na nową stronę.

Koszt migracji strony internetowej

Przeprowadzasz migrację na nową domenę

Jeśli przeprowadzasz migrację na nową domenę, przed zakupem nowej domeny należy sprawdzić historię domeny, czy posiada linkowanie zewnętrzne oraz jaki był stan serwisu i contentu na stronie. Możemy to również uwzględnić w nowym serwisie, korzystając z dobrej historii domeny. Upewnij się, że nowa domena nie posiada filtrów tzn. nie była wykorzystywana do spamowania lub z jakiegoś powodu została zbanowana przez wyszukiwarki. Najlepszym źródłem informacji jest Wayback Machine, aby zobaczyć, jakie treści faktycznie zawierała stara witryna. Pozwala to również sprawdzić, czy domena zawierała treści tematycznie związane z Twoją własną stroną. Jest to idealna sytuacja, ponieważ Google może nadal posiadać odesłania do domeny w swoich zbiorach.

Pobranie aktualnego stanu serwisu przed wykonaniem migracji

Pobierz aktualną strukturę serwisu Możesz wykorzystać narzędzie ScreamingFrog, aby pobrać informacje o swojej witrynie, aby uzyskać pełny adres URL i pełny spis treści witryny. Użyjesz tego, aby nie tylko naprawić problemy w swojej witrynie pomostowej, ale także zmapować stare adresy URL na nowe adresy URL na mapie przekierowania 301. Pomaga to również ustalić priorytety, które elementy treści należy przenieść i jakie linki wewnętrzne należy zaktualizować, aby odzwierciedlić nową strukturę adresów URL.

Przekierowanie adresów URL witryny

Przekierowanie adresów URL witryny – priorytetowe znaczenie dla SEO Jeśli chodzi o każdą migrację SEO, robimy to zawsze w Codefia Agencji SEO i gorąco zalecamy, abyś zrobił to samo. Najpierw indeksujemy Twoją witrynę, aby pobrać wszystkie adresy URL znajdujące się w Twojej domenie. Następnie sprawdzamy adresy URL w profesjonalnych aplikacjach analitycznych SEO, w tym Google Analytics, Majestic, SEMRush i innych, aby ocenić, które treści w Twojej witrynie mają największą wartość w wyszukiwarkach i należy o nie zadbać w pierwszej kolejności. Pomaga nam to ustalić priorytety dotyczące treści, przekierowań 301. Przygotuj tabelę np. w Excel lub Google Data Sheet migracji SEO Eksportuj wszystkie adresy URL do tabeli. W ten sposób zapewnisz uwzględnienie adresów URL o wysokim priorytecie w pliku przekierowania, a także pomoże Ci znaleźć treści, które wymagają aktualizacji, konsolidacji lub całkowitego usunięcia.

Poświęć dodatkowy czas na ustalenie priorytetowych adresów URL dla swojej witryny, które mają największą wagę i przynoszą najwięcej kliknięć lub są na wysokich pozycjach. Upewnij się, że najważniejsza treść na stronie będzie widoczna po migracji. Mało istotne czy wręcz nieaktualne fragmenty treści należy zaktualizować, aby uzyskać jak największą widoczność SEO.

Wykonaj przekierowania 301 na wszystkie wymagany adresy

Przygotuj mapę przekierowań 301 na podstawie arkusza wyników migracji SEO i zaimplementuj ją w swojej witrynie. Będziesz miał gwarancję, że stare adresy URL witryn przekierujesz prawidłowo do nowych adresów URL. W przekierowaniu uwzględnij również linki wewnętrzne.

Przygotuj plik przekierowaniem 301

Jest kilka sposobów wykonania przekierowania. W tym miejscu wspomnę o dwóch najczęściej spotykanych. Pierwszy sposób jest idealny dla osób, które posiadają wiedzę informatyczną, jest to zebranie listy URL do przekierowania i zrobienie pliku .htaccess z 301. Natomiast jeśli korzystasz z systemów CMS, możesz skorzystać z wtyczek do generowania przekierowań 301.

Zaktualizuj linki wewnętrzne

Aktualizacja linkowania wewnętrznego

Po zaktualizowaniu nowych adresów URL i linkowania wewnętrznego, przejdź do witryny testowej i upewnij się, że wszystkie przekierowania działają i nie wyświetlają się błędy 404. Możesz zrobić to własnoręcznie, jeśli strona zawiera niewiele linków. Możesz wykonać dedykowaną stronę 404 Jeśli chcesz mieć dedykowaną stronę 404, którą użytkownicy zobaczą, gdy napotkają uszkodzoną stronę. Strona błędu 404 powinna pomóc użytkownikowi do strony głównej lub innych stron w Twojej witrynie, aby znaleźć to, czego szukają. Brak strony 404 prowadzi do pustej strony, z której użytkownicy nie mogą przejść, co powoduje, że całkowicie opuszczają witrynę.

Zaktualizuj swoją mapę witryny XML.

Upewnij się, że wszystkie nowe adresy URL są uwzględnione, utwórz nowy kod XML mapy witryny, który można dołączyć do Twojej witryny (https://www.twojadomena.com/sitemap.xml) i prześlij go do Google Search Console. Mapa witryny XML Ułatwia to Google i innym wyszukiwarkom znajdowanie ważnych stron dotyczących usług, produktów lub informacji biznesowych, dzięki czemu nowe adresy URL mogą być indeksowane i zwracane w wynikach wyszukiwania. Zrób to, gdy tylko Twoja witryna zostanie uruchomiona, ponieważ Google szybko zauważa te zmiany i bardzo ważne jest, aby zostały zindeksowane wraz z ruchem do niej płynącym! Poinformuj wyszukiwarki, że jest nowy adres domeny.

Jeśli aktualizujesz swoją domenę, pamiętaj, aby użyć funkcji zmiany adresu w Google Search Console. Dzięki temu poinformujesz Google, że zmieniłeś domenę i że można ją znaleźć pod adresem URL nowej domeny. Ponadto użyj narzędzia do przenoszenia witryny w narzędziach dla webmasterów Bing, aby powiadomić wyszukiwarkę o przeniesieniu witryny.

Aktualizacja wizytówki Google Moja Firma.

Podczas zmiany domeny, pamiętaj, aby zaktualizować linki do nowej domeny w wizytówce Google Moja Firma. Jeśli Twoja firma posiada oddziały lub biura w różnych lokalizacjach, zaktualizuj również ich adresy URL. Jeśli mają własne unikalne adresy URL np. www.twojadomena.com/kontakt/lokalizacja, aktualizacja jest szczególnie ważna. Pamiętaj, że optymalizacja wizytówki w Google Moja Firma jest kluczowym aspektem Twojej lokalnej strategii SEO, a Google wykorzystuje te dane do weryfikacji Twojej firmy i wyszukiwań, dla których chcesz ją umieścić w rankingu.

Przygotuj nową stronę pod kątem urządzeń mobilnych.

Google zmieniło podejście do indeksowania i obecnie jest tzw. indeksowanie mobile first, jest to indeksowanie zorientowane na urządzenia mobilne, co oznacza, że ​​przed indeksowaniem witryny sprawdzają jak strona wyświetla się na urządzeniach mobilnych. Stworzenie witryny przyjaznej dla urządzeń mobilnych, która wyświetla się poprawnie na urządzeniach i przeglądarkach mobilnych, zapewnia indeksację wyżej w stosunku do stronie nie zoptymalizowanych pod kątem urządzeń mobilnych. Chcesz sprawdzić czy Twoja strona jest przyjazna dla urządzeń mobilnych? Możesz wykorzystać wbudowaną w każdą przeglądarkę narzędzie inspekcji, które wyświetla widok dla urządzeń mobilnych. Jeśli chcesz sprawdzić jak wczytuje się strona na urządzeniach mobilnych oraz desktop wykorzystaj narzędzie Google Pagespeed Insight, które ocenia Twoją witrynę i dostarcza rekomendacje wskazujące na te elementy, które wymagają poprawy.

Dodaj lub aktualizuj dane strukturalne.

Od kilku lat główne wyszukiwarki, takie jak Google czy Bing, wykorzystują zestaw danych strukturalnych, z których mogą korzystać webmasterzy, aby pomóc robotom internetowy w lepszym zrozumieniu strony. Te dane strukturalne noszą nazwę Schema. Jeśli nie masz dodanego schematu danych strukturalnych na Twojej stronie, powinieneś zrobić to jak najszybciej. Co prawda dane strukturalne nie wpływają bezpośredni na ranking, badania sugerują, że może on pomóc w podniesieniu pozycji w rankingu i skutkować fragmentami rozszerzonymi, co prowadzi do wyższych współczynników klikalności. Jeśli masz schemat lub znaczniki w swojej witrynie, uwzględnij je w migracji.

Zaktualizuj swój plik Robots.txt

Plik robots.txt informuje roboty indeksujące wyszukiwarki, które strony lub pliki robot może pobrać z Twojej witryny, a których plików nie może, i zazwyczaj znajduje się pod adresem www.twojawitryna.com/robots.txt. Upewnij się, że aktualizujesz plik robots.txt, aby Google wiedziało, które części Twojej witryny mają indeksować, a które nie. Dodaj tam również swój nowy adres URL XML mapy witryny, aby Google i inne wyszukiwarki mogły go znaleźć.

Prześlij robots.txt

Pamiętaj też o przesłaniu adresu URL pliku robots.txt w Google Search Console, aby wiedział, że istnieje i może go zaindeksować. Zachowaj kontrolę nad swoją starą domeną Jeśli nawet rezygnujesz z utrzymania strony na starej stronie, pamiętaj o utrzymaniu starej domeny, aby zachować prawo do korzystania ze starej domeny i utrzymać linkowanie prowadzące do starej domeny, a następnie przekierowania do nowej. Utrata starej domeny oznacza, że ​​ktoś inny może ją przejąć i stworzyć witrynę a Ty w konsekwencji stracisz linki zwrotne, a następnie możesz stracić wyniki na nowej domenie.

Przeprowadź audyt SEO przed i po uruchomieniu.

Audyt SEO

Przed migracją wykonaj audyt SEO, a następnie po migracji i uruchomieniu witryny pod nową domeną przeprowadź kolejny audyt SEO, aby potwierdzić, że wszystkie treści, podstrony, linkowanie wewnętrzne, linkowanie zewnętrzne, kategorie, tagi oraz elementy graficzne są widoczne na stronie. Po migracji sprawdzaj widoczność strony. Przed migracją SEO wykonaj listę fraz na jakich jest firma strona w wyszukiwarkach. Będzie to Twój punkt odniesienia po wykonaniu migracji. W ten sposób sprawdzisz, czy migracja zakończyła się sukcesem.

Wniosek

Migracja strony internetowej z uwzględnieniem SEO nie zadaniem, który możemy szybko wykonać. Zanim przystąpisz samodzielnie do migracji SEO będziesz musiał wykonać audyt strony, przygotować optymalną strategię migracji, a następnie wykonać migrację w optymalnym momencie, na koniec sprawdzić czy migracja zakończyła się sukcesem. Musisz wziąć pod uwagę wiele aspektów, aby utrzymać i zwiększyć swoją widoczność organiczną po zmianie. Jeśli jednak szukasz agencji SEO, która pomoże Ci w migracji strony, zapraszamy do kontaktu z naszymi specjalistami SEO.