fbpx

Jaka jest różnica między SEO a SEM?

Różnica pomiędzy SEO a SEM jest niewyraźna ponieważ SEO było częścią działań marketingowych w internecie. SEO jest to pozycjonowanie strony internetowej i może być włączone do SEM, które oznaczają wszystkie działania związane z marketingiem opartym o wyszukiwarki internetowe. SEO to wszystkie działania związane z optymalizacją strony internetowej, która ma skutkować pozyskaniem ruchu organicznego z wyszukiwarki oraz wzmocnić pozycję strony internetowej w wyszukiwarce. SEM wykracza poza ten obszar dodając do swoich działań również ruch z wyszukiwarki internetowej z wykorzystaniem reklam płatnych czyli PPC.

Różnica między SEO oraz SEM

Zgodnie z tym co widać na screenie powyżej typowy rezultat wyników wyszukiwarki z jęz. ang. SERP zawiera dwa rodzaje rezultatów. Na samej górze listy oraz na końcu listy są umieszczone płatne reklamy PPC. W wyszukiwarce Google płatne wyniki wyszukiwania nazywane są Adwords.

Z reguły płatne wyniki wyszukiwania są oznaczone jako Reklama i obejmują one średnio 3 wyniki na górze okna wyszukiwarki oraz 3 na końcu. Adwords oznaczony jako Reklama pozwala na odróżnienie płatnych wyników wyszukiwania od naturalnych bezpłatnych wyników wyszukiwania. Aby w płatnych wynikach wyszukiwania znalazła się nasza reklama adwords należy skonfigurować kampanię adwords oraz utworzyć reklamę a następnie ustalić maksymalną stawkę za PPC (z ang. pay per click), która weźmie udział w ofercie na reklamę. Upraszczając jeśli stawka będzie powyżej stawek konkurencji, twoja reklama znajdzie się na pierwszym miejscu SERP.

Aby nasza strona znalazła się w topach wyszukiwarki w naturalnych wynikach wyszukiwania musisz wykonać działania związane z SEO. Podsumowując twoja strona internetowa musi być zoptymalizowana pod kątem SEO, posiadać wartościowe treści oraz spełniać oczekiwania użytkowników pod kątem trafności treści do wyszukiwanego słowa.

Oba powyższe sposoby pozyskiwania ruchu z wyszukiwarki internetowej nazywamy marketingiem internetowym i zawierają się w strategiach działań SEM.

Czym jest SEO?

Dla potrzeby porównania SEO z SEM potrzebujemy w tym miejscu wyjaśnić czym jest SEO, aby wyjaśnić różnice pomiędzy nimi.

SEO są to działania związane z optymalizacją stron internetowych w celu zwiększenia widoczności strony internetowej w wyszukiwarce, które zapewni darmowy ruch z wyszukiwarki na wybrane frazy.

SEO jest istotnym element w pozyskiwaniu kliknięć, ponieważ większość ruchu jaki trafia z wyników wyszukiwania jest z topowych miejsc z pierwszej strony w wyszukiwarce. Zatem jeśli planujesz pozyskać organiczny ruch z wyszukiwarek, Twoja strona www musi być widoczna na jednej z 10 najwyższych pozycji.

Witryna dostosowana i zoptymalizowana pod kątem SEO jest łatwiejsza w indeksacji dla botów wyszukiwarek, zwiększa to znacznie szanse na wyższą pozycję w SERP, czyli wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce.

Istnieją 3 najważniejsze podziały SEO.

Pierwszym podziałem SEO jest SEO techniczne, kolejnym SEO na stronie czyli on-page SEO oraz SEO poza stroną www czyli off-page SEO..

Techniczna optymalizacja odnosi się do procesu optymalizacji witryny pod kątem wszelkich kwestii zgodności strony z zasadami poprawnej budowy i wdrożenia standardów dla stron www. Dzięki technicznemu SEO masz pewność, że wyszukiwarki mogą bez problemu indeksować Twoją witrynę zarówno pod kątem mobilnym jak również desktopowym.

Główne elementy technicznego SEO to:

Wdrożenie mapy witryn strony

Zastosowanie kanonicznych adresów URL

Optymalizacja prędkości wczytywania strony

Zaprojektowanie strony lub wdrożenie rozwiązań zgodnych z responsywnością strony

Zapewnienie optymalnej struktury serwisu

Zastosowanie certyfikatów HTTPS

Główne elementy optymalizacji on-page na stronie to:

Zapewnienie optymalnego tytułu strony

Zastosowanie metadanych strony, np. meta description

Zastosowanie adresów przyjaznych wyszukiwarkom i użytkownikom

Wykonanie optymalizacji obrazów w tym alt tag

Optymalizacja znaczników H1, H2, H3 w treści

Optymalizacja treści, nasycenie słowami kluczowymi

Optymalizacja off-page czyli poza stroną www, oznacza proces pozyskiwania linków zwrotnych z innych witryn w celu zwiększenia zaufania witryny i domeny.

Czym jest SEM?

SEM czyli z ang. Search Engine Marketing, to marketing w wyszukiwarkach internetowych, którego najważniejszym, ale nie jedynym celem jest zwiększenie widoczności w wyszukiwarkach poprzez pozyskanie ruchu organicznego oraz, lub płatny ruch poprzez reklamy w wyszukiwarkach i sieciach reklamowych.

Marketing w wyszukiwarkach to coś więcej niż SEO, ale to tylko część marketingu internetowego.

Marketing internetowych obejmuje również inne kanały, których możesz użyć do zwiększenia ruchu w swojej witrynie i generowania sprzedaży. Oprócz SEM i SEO, również jest to marketing w mediach społecznościowych takich jak Facebook, Instagram, LinkedIn, marketing e-mailowy, marketing wideo na YouTube oraz marketing treści.

Dlaczego ruch z SEM jest taki istotny?

Ruch w witrynie internetowej pozyskany poprzez organiczne SEO lub płatne reklamy w wyszukiwarce Google Adwords jest uważany za najważniejsze obecnie źródło ruchu internetowego, ponieważ jest ukierunkowany i wysoce konwersyjny.

Powszechnie utarło się, że obecnie ludzie wykorzystują informacje z wyszukiwarek, aby znaleźć rozwiązanie problemu, szukają odpowiedzi na pytanie i są w stanie podjąć szybko decyzję o zakupie lub skorzystaniu z usługi.

Tak więc, jeśli użytkownik klika w twoją witrynę w wynikach wyszukiwania lub klikają reklamę, są bardziej skłonni do zakupu lub pozostawienia danych kontaktowych. 

Dodatkowo użytkownicy widząc firmy na topowych miejscach w wyniku wyszukiwania mają większe zaufanie do oferty firmy, która zajmuje miejsce w pierwszej dziesiątce wyników SERP.

Trafność wyświetlanych witryn internetowych i reklam sprawia, że ​​ruch SEM jest bardziej wartościowy niż jakiekolwiek inne źródło ruchu.

Facebook jest również ważnym źródłem kliknięć, próbują zoptymalizować swoje platformy reklamowe, aby wykorzystać ruch ze swojej platformy. Jednak przyjęło się, że ruch pochodzący bezpośrednio z wyszukiwarek ma lepszy zwrot z inwestycji.

Czy SEM pomaga SEO?

Wbrew temu, co myśli wielu ludzi, SEM nie pomaga w pozycjonowaniu, nie ma żadnych danych potwierdzających tezę, że wykupując reklamy Google Adwords wpływa to w jakikolwiek sposób na pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. . Jeśli używasz Google Adwords do zwiększania określonych słów kluczowych oraz uzyskiwania ruchu w wyszukiwarkach, nie wpływa to pozytywnie ani negatywnie na wyniki w SEO.

Rankingi SEO są ustalane po uwzględnieniu ponad 200 czynników, a kampanie Google Adwords lub PPC nie są czynnikami rankingowymi SEO..

Uruchamianie kampanii Google Adwords

Wykupując płatną reklamę Google Adwords w wyszukiwarce zasadniczo kupujesz przestrzeń reklamową w wynikach wyszukiwania. Zatem, zamiast próbować zdobyć jedną z np. top 3 pozycji w SERP za pomocą pozycjonowania strony internetowej w celu uzyskania bezpłatnego ruchu, płacisz za pojawienie się przed organicznymi wynikami wyszukiwania.

Dzięki Google Ads możesz wyświetlać swoje reklamy w wynikach wyszukiwania Google i płacisz tylko za ich kliknięcia. W zasadzie z góry wiesz ile wydasz na kampanię Google, ponieważ ustalasz swój budżet jaki chcesz przeznaczyć na reklamę i otrzymujesz szacunkową ilość kliknięć.

Jest to również powód, dla którego cały proces nazywa się Pay-per-click lub PPC.

Jak wygląd procesu tworzenia kampanii Google Adwords lub PPC:

Utwórz konto z platformą Google Ads

Określ bazę słów kluczowych na jakie chcesz pozyskać ruch i chcesz aby była reklama widoczna w Google.

Utwórz reklamy tekstowe, jakie mają być wyświetlane.

Ustaw budżet dzienny i maksymalne CPC. Jest to maksymalną kwotę, jaką chcesz płacić za kliknięcia w reklamę.

Sprawdzaj wyniki kampanii, budżet i konwersję z kliknięć.

Pamiętaj że kampania musi zostać zatwierdzona przez Google i będzie aktywna do momentu wyczerpaniu budżetu reklamy. Wtedy reklamy w wyszukiwarce przestaną się wyświetlać. Pomimo tego, że płacisz za reklamę Google Adwords pozycja reklamy jest uzależniona od kilku czynników, m.in. od maksymalnej CPC, czyli kosztu za kliknięcie, jakości reklamy oraz jakości strony www.

SEO czy SEM? Co jest lepsze?

Najczęściej SEO jest traktowane jako jedno z dwóch podstawowych elementów marketingu internetowego, jednak wielu marketerów traktuje SEM jako marketing internetowy oparty głównie o płatne reklamy.

Ogólnie wychodzą z założenia, że płatne reklamy w wyszukiwarce są podstawowym składnikiem SEM. W takim razie porównajmy SEO i SEM.

Jakie są koszty prowadzenia pozycjonowania SEO a jakie są koszty kampanii Google Adwords.

Pozycjonowanie strony internetowej to ogólnie najlepsza inwestycja w marketing internetowy ponieważ zapewnia długotrwałe rezultaty i widoczność na szerokie spektrum fraz w wyszukiwarce. Strony www, które zajmują wysokie pozycje w wynikach organicznych dla fraz kluczowych, mogą w cudzysłowiu uzyskać bezpłatny ruch. Nie jest to bezpłatne działanie ponieważ wymaga z reguły opłacenia zespołu specjalistów SEO, którzy będą pozycjonować stronę www. Jednak podstawową zaletą jest to, że przez całą dobę, 7 dni w tygodniu uzyskujesz ruch organiczny, który jest wysoko konwertujący, dodatkowo uzyskujesz uznanie w swojej branży, konkurencja poważniej zaczyna traktować twoją obecność na rynku oraz budujesz zaufanie do marki..

Witryny korzystające z kampanii Google Adwords, mogą uzyskiwać ruch z wyszukiwarek oraz potencjalnych klientów, ale muszą za to zapłacić, często stawki za CPC są dużo wyższe niż za pozycjonowanie na wybraną frazę w wyszukiwarce. Należy pamiętać, że dopóki posiadamy budżet na PPC posiadamy możliwość generowania ruchu z reklam w wyszukiwarce. Po zatrzymaniu płatnych kampanii ruch znika.

Jak wspomniałem wcześniej ruch związany z pozycjonowaniem SEO jest generalnie uważany za bezpłatny, jednak uzyskanie najlepszych wyników organicznych czyli dotarcie do top 10 dla popularnych słów kluczowych zajmuje znaczną ilość czasu, wymaga sporego budżetu, ale daje w miarę stabilną pozycję w topach.

Przestrzeń w SERP jest znacznie ograniczona i konkurencyjna dla wszystkich branż. Dla niektórych szczególnie np. kosmetyki, finanse, nieruchomości itd.  Chcąc być widocznym na pierwszej stronie trzeba dokonać znacznych inwestycji. Dodatkowo uzbroić się w cierpliwość, ponieważ może się okazać, że proces może potrwać np. min. rok lub dwa.

Obecnie content is the king i najistotniejszym elementem strategii pozycjonowania strony internetowej będzie konsekwentne tworzenie merytorycznej wysokiej jakości treści, co jest bardzo kosztownym procesem. Wymaga zatrudnienia eksperta SEO, który potrafi pisać optymalne teksty pod kątem SEO oraz pod kątem użytkownika. Oprócz eksperta od content marketingu należy również wziąć pod uwagę specjalistę SEO, który zajmie się SEO technicznym oraz off-page SEO.

Jeśli nadal zastanawiasz się co jest bardziej opłacalne pod względem kosztów, SEO czy SEM? 

Naszym zdaniem długofalowo bardziej opłaca się zainwestować we współpracę z agencją SEO jaką jest nasza agencja interaktywna. Będzie to wymagać początkowej inwestycji, w comiesięcznych opłatach z tytułu umowy na pozycjonowanie strony internetowej, ale gdy osiągniesz wysoką pozycję w rankingu słów kluczowych, zwróci ci się to z nawiązką.

Ile czasu zajmuje pozycjonowanie strony internetowej a ile czasu zajmuje SEM?

Inną istotną różnicą między SEO i SEM jest to, że SEO zajmuje dużo czasu, aby działać i generować wyniki, podczas gdy PPC jest prawie natychmiastowe.

Zapewne już wiesz, że pozycjonowanie strony internetowej wymaga czasu, aby być widocznym na pierwszych miejscach na twoich najważniejszych frazach kluczowych.

Kampanie płatne typu PPC, takie jak Google Adwords są natychmiastowe i wymagają jedynie przeprowadzenia analizy słów lub fraz kluczowych, napisania optymalnych reklam oraz zdefiniowania strategii kampanii Google Adwords.

Wybór ze względu na czas zależy od ogólnych celów marketingu internetowego. Jeśli zależy ci na szybkim pozyskaniu ruchu, możesz zacząć od SEM, czyli od płatnej reklamy w wyszukiwarce, ale również możesz równolegle pozycjonować stronę internetową. Jest to w zasadzie bardzo powszechna praktyka. Zapewnia ona na starcie widoczność nad konkurencją, ale długotrwałe pozycjonowanie powoduje pojawianie się na najważniejszych dla twojej branży organicznych wynikach wyszukiwania.

Jakie jest ryzyko związane z marketingiem SEM

Kiedy Twoja firma inwestuje w działania SEM, musisz wziąć pod uwagę ryzyko związane z SEO i reklamami w wyszukiwarkach.

W pozycjonowaniu stron internetowych największym ryzykiem są zmiany algorytmów w Google. Google jest największą wyszukiwarką, która zapewnia 80% ruchu organicznego w internecie. Kilka razy w roku publikują poważne zmiany algorytmu, oraz w zasadzie raz w miesiącu mniejsze, które wpływają na wyniki organiczne i pozycje stron www w wyszukiwarkach. Jedynie pracownicy Google wiedzą mniej więcej jakie czynniki mają wpływ na zmianę pozycji podczas zmiany algorytmu. Specjaliści SEO jedynie mogą obserwować zmiany i wyciągać wnioski z nich na przyszłość. Podczas tych zmian można stracić lub zyskać rankingi oraz ruch organiczny.

Jeśli zyskasz wyższą pozycję oraz zwiększysz ruch na stronie, to jesteś beneficjentem zmian, jednak jeśli go stracisz, ustalenie, co było powodem zrzuceniem z pozycji zajmie trochę czasu i wpadnięcie na sposób jak to naprawić, o ile jest to możliwe, może zająć dużo czasu.

W przypadku PPC największym ryzykiem są koszty reklamy oraz działań konkurencji. Koszt kliknięcia rośnie z roku na rok dynamicznie i jeśli tylko wyłącznie polegasz na pozyskiwaniu płatnego ruchu z reklam, możesz dojść do poziomu, w którym koszt reklamy przekracza akceptowalny poziom. Może to oznaczać, że zysk ze sprzedaży po odjęciu kosztów marketingu będzie dużo mniejszy lub zerowy.

Z naszego doświadczenia w branży SEM, najlepszym sposobem radzenia sobie z tym ryzykiem jest stosowanie zarówno pozycjonowania stron internetowych czyli działań SEO ukierunkowanych na zwiększanie widoczności na frazy, które będą generować zyski, jak również PPC np. Google Adwords lub Facebook w ramach kampanii SEM. W zależności od modelu biznesowego możesz zacząć korzystać z PPC, ponieważ może generować szybsze zyski, ale równolegle prowadzić pozycjonowanie strony internetowej.

Idealnym scenariuszem jest osiągnięcie punktu, w którym możesz uzyskać ukierunkowany ruch z obu kanałów, aby jeśli coś pójdzie nie tak z SEO lub PPC, Twoja firma nie zostanie całkowicie odcięta od kanału sprzedaży.

Podsumowanie

Marketing internetowy SEM składa się z dwóch najważniejszych elementów: pozycjonowania strony internetowej SEO oraz płatnych kampanii PPC. Dla nas pozycjonowanie strony internetowej jest integralną częścią SEM, chociaż wiele osób, myśląc o SEM, ma na myśli strategię wykorzystywania reklam typu PPC takich jak Google Adwords w celu pozyskania ruchu z wyszukiwarek na wybrane frazy.

Ogólnie marketing internetowy w wyszukiwarkach czyli SEM jest najważniejszym kanałem marketingu cyfrowego. Jeśli zamierzasz stworzyć długotrwały biznes online, musisz wykorzystać oba kanały do dotarcia do swoich potencjalnych klientów.

Należy pamiętać, że każde PPC może przynieść natychmiastowe wyniki, ale będziesz musiał cały czas inwestować w kampanię, aby utrzymać ruch z płatnych reklam. Natomiast pozycjonowanie zajmuje więcej czasu, aby wygenerować wyniki i wymaga większej początkowej inwestycji, ale dostarcza po jakimś czasie stały konwertujący ruch z wyszukiwarki. Oba procesy marketingu internetowego mają na celu zwiększenie widoczności witryny w wyszukiwarkach, który zapewnia wysoce konwertujący ruch.