Wchodząc w świat biznesu opartego na aplikacjach mobilnych lub aplikacjach webowych powinniśmy na samym początku przeanalizować albo zwalidować nasz pomysł na aplikacje. Czy jest faktycznie dobry, ile jest wart i czy warto przeznaczyć na niego czas i pieniądze. Stawiając pierwsze kroki w niezwykle konkurencyjnym biznesie internetowym musimy uwzględnić wiele czynników wpływających na powodzenie lub porażkę naszego pomysłu. W poniższym artykule pokażemy w jaki sposób zminimalizować ryzyko niepowodzenia, które często nie jest brany pod uwagę w startupach, a często ma on kluczowe znaczenie w powodzeniu projektu. Należy pamiętać, że sam świetny pomysł na aplikację nie wystarczy jeśli nie wiemy jak go zrealizować.
Tworząc startup powinniśmy mieć świadomość, że w tej samej chwili przynajmniej kilka osób na świecie myśli o dokładnie tym samym pomyśle, nawet jeśli nie jest on jeszcze nigdzie zrealizowany. Startupy są najczęściej tworzone przez osoby kreatywne, które mają tysiące pomysłów na biznes, ale są również przedsiębiorcy, którzy mają jeden lub kilka dobrze przemyślanych pomysłów na biznes, z jasną ścieżką i planem na realizację. To co ich odróżnia to podejście do prowadzenia działań. Do każdego pomysłu należy podchodzić metodycznie, chłodno, kalkulując wszystkie elementy, rozkładając je na czynniki pierwsze. Pomysł na aplikację należy rozważyć niezwykle starannie, aby mieć pewność czy nowy pomysł na aplikację jest dobry.
Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się czym jest startup, który wydaje aplikację mobilną? A może do tej pory nie znałeś pojęcia czym jest startup mobilny? Nic nie szkodzi ponieważ nie ma to większego znaczenia czy wiesz czym jest. Generalnie wszystkie nowo powstałe firmy, które zaczynają od zera, często bez zasobów finansowych, bez organizacji to właśnie startupy, a te które produkują produkt w postaci aplikacji mobilnej to właśnie startupy mobilne. Jest termin opisujący model biznesowy odnoszący się do firmy znajdującej się w pierwszej fazie działalności. Startupy zakładane są przez jednego lub więcej przedsiębiorców, którzy chcą opracować produkt lub usługę, na którą ich zdaniem istnieje popyt.
Głównym założeniem startupu jest wysoka skalowalność biznesu. Oznacza to, że głównym celem startupu jest szybko rosnąć, zgarnąć lwią część rynku i stać się istotnymi graczami na rynku. Zgodnie z definicją startup mobilny ma na celu stworzenie aplikacji mobilnej, która szybko odniesie sukces na rynku.
Aplikacje mobilne z roku na rok powiększają udział w rynku aplikacji. Wpływ na to ma udział rynku urządzeń mobilnych, które są wykorzystywane przez użytkowników do bieżącej komunikacji, zakupów, rozrywki, bankowości, zdrowia itd. Każdego roku widoczny jest wzrost rynku aplikacji mobilnych, które generują coraz większe przychody lub mogą pośrednio wpłynąć na wzrost naszych przychodów jeśli aplikacja ma usprawniać proces zakupów lub kontaktu z naszą firmą. W przeciwieństwie do stron www aplikacje mobilne instaluje się na telefonach, zatem dostęp do usługi czy produktu z poziomu telefonu jest bezpośredni i to się przekłada na znaczny wzrost zainteresowania aplikacjami mobilnymi.
Sam pomysł na stworzenie aplikacji mobilnej nie wystarczy, kluczem jest wybór strategii tworzenia aplikacji mobilnej. Odpowiednia strategia ma wpływ na szybkość uruchomienia biznesu oraz na osiągnięcie sukcesu. Tworzenie aplikacji mobilnej jest obarczone ryzykiem, większość statupów nie przetrwa pierwszych 5 lat. Prowadzenie startupu mobilnego jest ryzykowne, chociaż nie brakuje przykładów, które sugerują że jest to łatwy kawałek chleba i nie ma się czego obawiać. Niestety większość startupów upada już na samym początku istnienia. Wynika to z faktu, że pomysłodawcy startupu z reguły uważają, że ich usługa lub produkt cyfrowy nie posiada wad i idealnie wkomponowuje się w potrzeby klientów. Zatem skoro pomysłodawca aplikacji mobilnej jest przeświadczony o swojej nieomylności to nie należy walidować naszego pomysłu co jest kardynalnym błędem. Najczęściej takie osoby przechodzą do developmentu aplikacji, bez badania rynku, potrzeb, konkurencji. Czasami wynika to też z faktu lęku przed ujawnieniem pomysłu na aplikację mobilną, który jest przecież najważniejszy. Niestety lęk jest irracjonalny ponieważ najważniejszym elementem jest skuteczna realizacja strategii. Właściwy proces walidacji pomysłu na aplikację ma za zadanie zweryfikować czy faktycznie jesteśmy w stanie rozwiązać problem lub czy dana potrzeba faktycznie na rynku istnieje i jesteśmy w stanie ją zagospodarować.
Aby osiągnąć sukces aplikacji mobilnej, kluczowe jest posiadanie silnej propozycji wartości, która wyróżni pomysł na aplikację. Zweryfikowana i odpowiednio skonstruowana propozycja wartości powinna informować jakie unikalne korzyści oferuje aplikacja mobilna. Jednak często jest to najtrudniejsza część pracy do wykonania z punktu widzenia startupu dlatego zamiast tego pomysłodawcy, struperzy, lub właściciele biznesowi w przypadku większych organizacji idą na skróty, świadomie lub nieświadomie narażając się na znaczne ryzyko niepowodzenia projektu. Zbadanie rynku, potrzeb, stworzenie unikalnej propozycji wartości na tym etapie jest kluczowa i nie można przechodzić bezpośrednio do etapu developmentu aplikacji.
Zanim przejdziesz do developmentu aplikacji mobilnej musisz zweryfikować czy klienci, użytkownicy będą zainteresowani, innymi słowy czy byliby skłonni pobrać, zainstalować i korzystać z niej. Kolejną kwestią jest sprawdzenie np. w przypadku produktu SaaS czy będą zainteresowani subskrypcją, a jeśli tak to jaka cena będzie właściwa. W tym miejscu przechodzimy do kolejnej kwestii czy rynek docelowy jest wystarczająco duży i czy będziemy w stanie uplasować na nim naszą aplikację i na niej zarabiać.
Walidacja rynku czyli rozpoznanie rynku oraz jego wielkości to element, który jest obowiązkowy. Bez badania rynku nie jesteśmy w stanie ocenić czy w ogóle pomysł ma sens i warto go realizować. Badanie rynku pokaże nam jakie mamy faktyczne możliwości i czy jesteśmy w stanie zrealizować z sukcesem projekt. Na tym etapie musimy upewnić się, że sam pomysł może zostać zweryfikowany i że faktycznie możesz wokół niego zbudować minimalny wykonalny produkt czyli MVP. Aby tak się stało, potrzebna będzie walidacja rynkowa. Dlaczego walidacja rynkowa jest tak ważna? Ponieważ nawet najlepsze pomysły nie mają żadnego znaczenia, jeśli nie sprawisz, że klienci na dużą skalę zapłacą za Twój produkt.
Bez właściwej walidacji rynkowej, szczególnie na wczesnych etapach t.j. na etapie tworzenia idei startupu, pomysłodawcy lub założyciele firm z pewnością marnowaliby swój czas i fundusze na realizację startupu, który prowadzi donikąd i z dużą pewnością skończy się fiaskiem. Dane to potwierdzają, aż 34% startupów upada z powodu niedopasowania produktu do rynku. Te startupy zbudowały produkt dla rynku, który go nie potrzebował lub nie chciał za niego zapłacić.
Poniżej przedstawiamy różne metody walidacji rynku:
1. Walidacja rynku według Harvard Business School
Harvard Business School oferuje pięć prostych kroków walidacji rynku.
Zapisz cele, założenia i hipotezy. Proces prostego spisania swoich myśli może prowadzić do przełomów. Można zdefiniować swoje cele, zbadać założenia i przetestować hipotezy, np:
Jaka jest wartość Twojego produktu lub oferty?
Czym wyróżniasz się na zatłoczonym rynku?
Co wiesz o swoim modelu biznesowym?
A co ważniejsze, czego nie wiesz?
Odpowiedzi na te pytania mogą być trudne, ale mogą zaoszczędzić Ci czasu.
Oceń wielkość i udział w rynku.
Jak duży jest Twój rynek?
Czy jest miejsce, aby wejść i wziąć jego część?
Przeprowadź badania rynku i zobacz, co jest możliwe dla Twojego przedsięwzięcia.Badaj wolumen wyszukiwania powiązanych terminów. Jak możesz stwierdzić, czy istnieje zapotrzebowanie na Twój produkt lub usługę?
Po prostu sprawdź, czy Twoi docelowi klienci szukają ich w Internecie, np. możesz wykorzystać do tego darmowe narzędzia takie jak Google Ads Planner, który pozwala sprawdzić miesięczne wyszukiwania Twojego produktu lub usługi. To prosty sposób na przetestowanie hipotezy, aby ustalić, czy istnieje popyt.
Przeprowadź wywiady weryfikacyjne z klientami. Porozmawiaj ze swoimi potencjalnymi klientami. W końcu będą mieli ogólne pojęcie o tym, czego chcą. Dowiedz się, czego potrzebują, jakie mają problemy i jakie mają wymarzone rozwiązanie. Bądź otwarty na opinie, które otrzymasz.
Przetestuj swój produkt lub usługę. Istnieje powód, dla którego firmy mają wersje alfa i beta swoich produktów. Ma to na celu wyeliminowanie wszelkich błędów i rozwiązanie wszelkich problemów przed wprowadzeniem produktu na rynek. Ponadto dowiesz się, co działa, a co nie.
2. Walidacja Lean Market
Jim Semick, współzałożyciel ProductPlan, stworzył walidację Lean Market. Choć jest podobna do metodologii Harvard Business School, walidacja Lean Market ma więcej kroków i jest przeznaczona do szybkiego testowania pomysłu na startup.
Zapisz koncepcję produktu. Zapisz założenia, które możesz łatwo przetestować.
Podejmij decyzję. Zbierz wystarczającą ilość informacji o klientach i podejmij decyzję.
Zdaj sobie sprawę, że większość tego, co zapisujesz, to założenia. To, co zapisujesz, to nie fakty. W rzeczywistości większość Twoich założeń w ogóle nie zostanie wykorzystana. Ważne jest, aby przetestować swoje założenia, zaczynając od razu.
Znajdź prawdę, testując swoje założenia. Przetestuj swoje założenia na swoim idealnym typie klienta. Użyj strony docelowej lub uruchom niedrogie reklamy.
Zacznij od swojej sieci. Wykorzystaj swoją sieć, aby dotrzeć do potencjalnych klientów.
Przeprowadź wywiady ze swoimi klientami. Dowiedz się o bolączkach swoich klientów. Bądź ciekawy, czego potrzebują i co możesz zyskać dzięki temu cenne informacje.
Zapytaj „Dlaczego?”. Zadając pytanie „Dlaczego?”, możesz dotrzeć do sedna motywacji klienta. Znajdź propozycję wartości. To jest niezwykle ważne. Dlaczego klient powinien używać Twojego produktu lub usługi? Co mu to pomaga? Oszczędzać czas? Oszczędzać pieniądze? Łatwość użytkowania?
Zrozum, że polubienie Twojego pomysłu nie jest tym samym, co kupno Twojego produktu. Zrozum, że ludzie mogą chcieć wspierać Twój produkt lub po prostu być przyjaźni i entuzjastycznie nastawieni, aby Ci pomóc.
Jak zawsze mówię, każdy jest gangsterem, dopóki nie musi wyciągnąć karty kredytowej.
Skocz z klifu i baw się dobrze. Daj sobie szansę i swojemu pomysłowi. Baw się dobrze podczas tego procesu.
Analiza SWOT
SWOT jest akronimem pochodzącym z języka angielskiego, który oznacza:
S – Strengths (mocne strony), W – Weaknesses (słabe strony), O – Opportunities (szanse) oraz T – Threats (zagrożenia).
Jest to bardzo popularna metoda, która dzieli twój pomysł na cztery elementy. Wystarczy kartka papieru i podzielenie jej na cztery np. za pomocą pionowej i poziomej linii tzw. osi współrzędnych. W klasycznym podejściu metoda SWOT jest używana do analizy przedsiębiorstwa, strategii zarządzania firmą, bądź zbudowania nowego planu strategicznego. Budowanie nowego planu to jest właśnie to co nas interesuje i dlatego naszym zdaniem analiza SWOT może być niezwykle pomocna do oceny pomysłu na aplikację.
Analiza pomysłu na aplikację zwykle skupia się na identyfikacji czynników t.j. Mocnych stron, słabych stron, szans oraz zagrożeń. Rozpisanie ich da nam pogląd na to czy aplikacja ma szanse na sukces czy nie. Również odpowiednie wykorzystanie tej metody pozwoli nam zobaczyć czy na tym etapie nie warto wprowadzić radykalnych zmian, niezbędnych do wzmocnienia pozycji na rynku. Analiza SWOT nie jest metodą, która wymaga wypisywania i wyszczególniania wszystkich czynników. Skupiamy się tylko na wskazaniu kluczowych elementów, w oparciu o które dokonywana jest analiza.
Biznesplan
Biznes plan to dokument przedstawiający szczegółowy opis biznesowy aplikacji, pokazujący w szczegółowy sposób opłacalności pomysłu biznesowego z rozbiciem na przychody, koszty oraz zyski z aplikacji. Biznesplan jest wymagany w staraniach o dofinansowanie, w rozmowach z potencjalnymi inwestorami.
Zrozumienie trendów rynkowych
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś zweryfikuj swój pomysł sprawdzając trendy rynkowe.
Najprostszą metodą jest użycie trendów Google, aby znaleźć nowy pomysł na aplikację, który będzie popularny Zanotuj, co rośnie, co spada i gdzie występują luki. Sprawdź jakie są wolumeny wyszukiwań, kiedy występowały, czy są powtarzalne czy nie.
Określanie grupy docelowej
Sprawdź kim twoi klienci są, jakie mają potrzeby i w jaki sposób Twoja aplikacja może potencjalnie zaspokoić ich potrzeby. Celem tych badań jest stworzenie tzw. persony użytkownika, czyli referencji w postaci idealnej “osoby” należącej do grupy docelowej. Persona powinna zawierać informacje takie jak:
Persona użytkownika jest jednym z najważniejszych elementów opracowywania planu aplikacji mobilnej.
Porównanie z konkurencją
Badanie konkurencji na tym etapie może wydawać się zbyt wczesne ale jest to jeden z najważniejszych elementów oceny czy aplikacja ma szansę na zdominowanie rynku. Jest sporo narzędzi w internecie, które pozwolą zweryfikować czy już istnieje aplikacja, która odpowiada na potrzeby użytkowników. Jednym z takich narzędzi jest data.ai, która pokazuje jak radzi sobie konkurencja na rynku aplikacji mobilnych. Informacja to w dzisiejszych czasach klucz, bez niej nie warto zaczynać biznesu. Warto zweryfikować czy konkurencja istnieje, jeśli tak to jak sobie radzi, sprawdzić mocne i słabe strony, zastanowić się co można lepiej zrobić albo inaczej? Jeśli okaże się, że nie masz konkurencji to należy sobie zadać pytanie dlaczego. Czy być może nie ma takiej niszy, albo wejście na rynek i rozwinięcie takiej potrzeby będzie kosztować zbyt dużo i nie przerodzi się to w zysk?
Po wykonaniu walidacji pomysłu i stwierdzeniu, że jest on opłacalny i faktycznie istnieje problem, który nasza aplikacja rozwiązuje powinniście zastanowić się czy uruchamiamy projekt. Jest to ostatni krok przed wejściem na głęboką wodę i należy jeszcze raz dokładnie przeanalizować wszystkie dokumenty, dane. Dane muszą być jednoznaczne, nie dające się podważyć i obiektywne. Musicie unikać niezweryfikowanych hipotez, niepotwierdzonych tez. Wnioski i konkluzje wyciągnięte z badań i walidacji pomysłu muszą być jasne i zrozumiałe. Istotne jest to, żeby pomysł był jasny w przekazie i dotykał faktycznych problemów, które zostaną rozwiązane. Dzięki temu będziecie mogli stworzyć jasny przekaz marketingowy, który będzie motorem napędowym sprzedaży. Na tym etapie warto skonsultować się z osobami lub firmami, które już mają doświadczenie z tego typu projektami aby ocenili czy obiektywnie podchodzimy do projektu, a może jesteśmy w pułapce własnych przekonań, wizji, które nie są realistyczne. Warto przeprowadzić taki eksperyment myślowy i zderzyć się z kimś, kto będzie mógł zweryfikować zebrane dane. Nasza firma od lat pomaga w takich projektach, nasz zespół składa się ekspertów, którzy pomogą zweryfikować pomysł na aplikację.
Jak więc rozpocząć tworzenie aplikacji mobilnej?
Są dwie metody, jedna z nich to wykonanie aplikacji in-house, czyli zatrudnienie całego zespołu specjalistów od aplikacji mobilnych t.j. UI/UX designerów, developerów, testerów lub outsourcingując developerów z zewnętrznych tworzących aplikacje mobilne z wiedzą o startupach. Outsoursingując projekt do firm takich jak Codefia zapewniasz sobie dostęp do profesjonalnego zespołu, którego nie musisz rekrutować, szkolić, utrzymywać. Zatem aby uruchomić projekt wystarczy skontaktować się z nami, przesłać nam dokumenty np. brief, strategię. Pomożemy zoptymalizować proces tworzenia aplikacji mobilnej, przedstawimy możliwości wejścia na rynek.