fbpx

Jak pozycjonować sklep internetowy? Krótka instrukcja pozycjonowania sklepów internetowych w 2022 roku.

Najważniejszy celem jaki należy sobie postawić podczas prowadzeniu sklepu internetowego jest zdobycie pierwszych pozycji w wyszukiwarce Google.

Jeśli chcesz odnieść sukces prowadząc sklep internetowy, musisz zapewnić sobie widoczność na jednym z pierwszych miejsc, które pojawią się klientowi, który będzie poszukiwać produktów w internecie.

Jeśli nie prowadzisz działań SEO w swoim sklepie, alternatywą będzie poleganie na płatnych kampaniach reklamowych, np. będziesz musiał płacić za kliknięcia w płatne linki w Adwords, płacić za reklamy Facebook Ads lub reklamy sponsorowane w innych sieciach.

Wszystko to jest niezwykle kosztowne i nie gwarantuje wysokiej sprzedaży. Poza tym jeśli startujesz z nowym biznesem posiadasz ograniczone zasoby. Wypozycjonowanie sklepu internetowego na wysokie pozycje gwarantuje duży darmowy ruch oraz wysoką sprzedaż.

Jakie problemy możesz napotkać uruchamiając sklep internetowy?

Największym problemem jest ogromna konkurencja w internecie więc musisz mieć lepszy pomysł na marketing internetowy. Jeśli chcesz mieć lepszy marketing musisz postawić na pozycjonowanie sklepu internetowego. Zapoznaj się z naszym artykułem o pozycjonowaniu sklepów internetowych, który pomoże Twojemu sklepowi zająć pierwsze miejsce w Google.

Spis treści:

  • Dlaczego pozycjonowanie SEO jest konieczne, jeśli chcesz, aby Twój sklep internetowy zarabiał?
  • Jak wygląda optymalizacja SEO sklepu internetowego?
  • Jak zoptymalizować sklep internetowy stosując technikę on-page SEO?
  • Wykorzystanie słów kluczowych do zbudowania struktury danych
  • Wpływ UX sklepu internetowego na pozycjonowanie
  • Optymalizacja SEO kart produktów i stron kategorii
  • Content marketing w sklepie internetowym

Dlaczego pozycjonowanie sklepu internetowego SEO jest konieczne?

Jeśli nie wiesz co oznacza SEO i pozycjonowanie, postaramy się wyjaśnić, przedstawiając krótką definicję.

SEO oznacza Search Engine Optimization, czyli znaczy optymalizację strony internetowej (sklep internetowy, to również strona internetowa) i oznacza działania, które są stosowane na stronie internetowej w celu optymalizacji strony zgodnie z wytycznymi dla wyszukiwarki Google. Pozycjonowanie jest to natomiast zestaw technik i działań takich jak SEO, które mają doprowadzić do pojawienia się strony www lub sklepu internetowego na pierwszych miejscach w wyszukiwarkach takich jak Google, Yahoo, Bing itd.

Najważniejszym celem pozycjonowania jest:

Zwiększenie ruchu organicznego w sklepie www. Im wyższa pozycja w Google, tym więcej odwiedzających będziesz mieć w swoim sklepie. Zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym. Oczywiście im więcej odwiedzających, tym większe szanse na sprzedaż w sklepie. Dlatego tak istotne jest prowadzenie pozycjonowania i działań SEO, jako alternatywy do prowadzenia płatnych kampanii reklamowych Adwords. Poniżej znajdziesz informacje w jaki sposób możesz zastosować pozycjonowanie i SEO w praktyce oraz wdrożyć SEO w Twoim sklepie internetowym.

Podstawowe strategie pozycjonowania sklepów internetowych

W przypadku strategii pozycjonowania SEO, musisz uwzględnić dwa elementy.

On-page SEO:

Jest to optymalizacja strony pod kątem SEO. Jest to element, który jest najważniejszą kwestią w pozycjonowaniu sklepu internetowego.

Off-page SEO:

Techniki wykorzystywane do pozycjonowania Twojego sklepu internetowego na zewnątrz.

Jak zoptymalizować sklep internetowy stosując technikę on-page SEO?

Dowiesz się jak stosować on-page SEO sklepu internetowego, zaczynając od podstawowych pojęć i budując strategię SEO krok po kroku.

Zacznijmy więc od określenia jakie słowa kluczowe będą najlepsze dla naszego sklepu internetowego.

1. Przeprowadźmy badanie słów kluczowych lub fraz Jeśli nie wiesz czym jest słowo kluczowe, postaramy się krótko wyjaśnić w tej części, ponieważ będzie to podstawa naszej strategii.

Fraza to terminy wpisywane przez użytkowników w Google (lub dowolnej innej wyszukiwarce) w celu uzyskania dostępu do informacji na dany temat, na przykład frazy kluczowe to „iphone 13 pro max szary ”, a słowo kluczowe to “iphone”.

Oczywiście pozycjonowanie dowolnej frazy tylko w celu osiągnięcia ruchu to za mało. Jeśli na przykład jesteś właścicielem sklepu z suplementami diety, raczej nie chciałbyś pozycjonować na ogólne frazy, które są dopasowane do wielu branż np. “suplement”.

Takie słowo kluczowe jest zbyt ogólne, oczywiście ma bardzo duży wolumen wyszukiwań, ale nie ma żadnego sensu pozycjonowania się na niej. Zatem jeśli pozycjonowanie sklepu z suplementami diety, to powinieneś skupić się na frazach, a nie poszczególnych słowach kluczowych, które dokładnie odpowiadają temu czego szuka użytkownik, np. “Suplement diety na sen”.

Dzięki temu będziesz mieć ruch na sklepie internetowym, który posiada potencjał do generowania sprzedaży. Więc jak opracować listę wartościowych fraz, które mają potencjał sprzedażowy? Zrób listę potencjalnych haseł, których szukają Twoi klienci Pierwszą rzeczą jest określenie słów kluczowych, dla których chcesz aby sklep internetowy pojawiał się w Google. Zalecamy przeprowadzenie analizy potencjalnych słów kluczowych, które mogą wygenerować pomysły na frazy. Możesz wykorzystać wiele ogólnie dostępnych narzędzi, które podpowiedzą frazy idealnie dopasowanego do Twojego sklepu internetowego. Warto również wykonać analizę konkurencyjnych sklepów internetowych, aby określić ich widoczność, frazy i potencjał sprzedażowy.

Opracuj odpowiednie kategorie i podkategorie dla swojego sklepu internetowego:

Kategorie sklepów z suplementami diety mogą obejmować „suplementy na koncentrację”, „suplementy na potencję”, „suplementy na odchudzanie”, „suplementy na stres ” i „suplementy na sen”.

Rodzaje produktów: “kapsułki”, “olejki”,”zestawy”, itp.

Jeśli w sklepie posiadasz produkty marek zewnętrznych, postaraj się umieścić również najlepsze, rozpoznawalne marki w swoim katalogu produktów. Zastanów się nad treściami i zawartością sklepu. Zaplanuj treści (content marketing) dla Twojego sklepu internetowego, pomyśl o tematach, które mogą zainteresować Twoich klientów. Na przykład porady dotyczące suplementacji, diecie dla osób, które chcą się odchudzać lub dotyczące np. obniżania poziomu stresu. Gdy lista będzie gotowa, Twoim zadaniem będzie zweryfikowanie, czy użytkownicy rzeczywiście wyszukują takie hasła w Google.

Sprawdź liczbę wyszukiwań dla każdego słowa kluczowego

Istnieje wiele narzędzi umożliwiających uzyskanie liczby wyszukiwań słów kluczowych. Wybraliśmy kilka z nich i podzieliliśmy na płatne i darmowe. Polecamy oczywiście komercyjne, płatne rozwiązania ponieważ zapewniają dokładniejsze wyniki.

Najlepsze bezpłatne narzędzia do prowadzenia pozycjonowania sklepu internetowego:

SEO Quake: to rozszerzenie przeglądarki Google Chrome, która najważniejsze informacje o stronie oraz parametrach strony, np. pozycje strony na dane zapytanie.

Planer Adwords: jest to narzędzie komercyjne ale bezpłatne. Sami często korzystamy z niego w celu oszacowania potencjału frazy lub znalezienia pomysłu na kolejne frazy.

Ahrefs: jest to jedno z najbardziej znanych komercyjnych narzędzi w SEO. Ahrefs jest bezpłatny, jeśli używamy go tylko do uzyskania podstawowych informacji o sklepie internetowym. Możemy sprawdzać wyniki związane z pozycją strony na daną frazę, ilość linków zewnętrznych, czy ogólny stan witryny.

Ponadto możesz również korzystać z aplikacji takich jak Google Trends, która pozwala na odkrywanie trendów wyszukiwania dla danego słowa kluczowego. Jeśli więc zauważysz rosnące zainteresowanie suplementami diety, możesz tworzyć treści związane z tym tematem, aby przyciągnąć większy ruch z Google.

Jak odróżnić frazy informacyjne od fraz transakcyjnych?

Po uzyskaniu listy słów kluczowych i ich wyszukiwań najlepiej podzielić je na dwa rodzaje zgodnie z ich intencją wyszukiwania (co użytkownik ma nadzieję znaleźć podczas wyszukiwania) w następujący sposób:

Frazy kluczowe informacyjne: osoba wyszukuje informacje na zadany temat. Na przykład „jak radzić sobie ze stresem w pracy”.

Frazy kluczowe transakcyjne: osoba, która przeprowadza to wyszukiwanie, oznacza zakup. Najbardziej typowe zaczynają się od „kup”, na przykład „zakup Ashwagandha 60 tabletek”. Aby poznać intencję wyszukiwania użytkownika, wystarczy wpisać określone słowo w Google i sprawdzić otrzymane wyniki. Gdy poznasz intencję wyszukiwania każdego słowa, będziesz mógł kierować je na odpowiednie witryny. Frazy informacyjne są wykorzystywane w postach na blogach, poradnikach itp. Natomiast frazy kluczowe transakcyjne kierują użytkowników na karty produktowe, kategorie, podkategorie.

Wykorzystanie słów kluczowych do zbudowania struktury danych

W tej części artykułu opiszemy możliwe strategie SEO, które można wykorzystać w sklepie internetowym.

Zacznijmy więc od podstaw.

Architektura silosu

Pierwszym krokiem, aby sklep został wypozycjonowany, jest zapewnienie architektury, która będzie zrozumiała dla Google. Istotą jest to, aby uporządkować wszystkie informacje w swoim sklepie internetowym, informacji o produktach, ofercie w przejrzysty sposób. Zapoznajmy się z jedną ze strategii budowania architektury w witrynie, jest to tzw. architektura silosów.

Aby lepiej to zrozumieć zapoznaj się z przykładem sklepu z suplementami diety, na stronie głównej możesz znaleźć kategorie, które są elementami następnego poziomu takie jak „suplementy na odchudzanie”, „suplementy na sen” itp.

Adres URL kategorii suplementów to: twojadomena.pl/suplementy-na-sen

W ramach każdej z kategorii podczepione są odpowiadające im produkty oraz podkategorie.

Wyobraź sobie, że posiadasz sklep internetowy z elektroniką i chcesz stworzyć architekturę silosu. Pierwszym elementem będzie podział na typy urządzeń wg. zastosowań, np: sprzęt AGD, telefony komórkowe, laptopy.

Twoja architektura powinna wyglądać następująco: twojadomena.pl/sprzet-agd

W adresie URL znajduje się już fraza. Strukturę możesz podzielić na podkategorie oraz produkt, będzie to wyglądać mniej więcej tak: twojadomena.com/kategoria/podkategoria/produkt

Jeśli na przykład produktem końcowym byłaby pralka Samsung, adres URL byłby następujący: twojadomena.pl/sprzet-agd/pralka/samsung

Dzięki temu osiągamy strukturę sprzyjającą indeksowaniu zawartości strony, informacje są uporządkowane i znacznie ułatwiają zrozumienie struktury informacyjnej sklepu internetowego. Taka struktura informacyjna pozwala na indeksację każdego adresu URL, który posiada zaszyte w sobie frazy kluczowe. Istotą dobrej architektury SEO dla sklepów internetowych jest to, aby każdy adres URL posiadał najważniejszą frazę, na którą chcemy pozycjonować sklep internetowy.

Postaramy się wyjaśnić to na przykładzie sklepu internetowego z elektroniką: Kategoria “sprzęt-agd”, zawiera frazę “sprzęt agd”, powinna zawierać treści, które są semantycznie powiązane ze sprzętem agd. W tym miejscu powinno znaleźć się podstrona kategorii, zawierająca listing sprzętu agd podzielonego na podgrupy, np. pralki, lodówki, suszarki, zmywarki itp. Powinno się też powiązać podkategorie ze zdjęciem przedstawiającym daną grupę oraz tytuł i krótki opis.

Każda podkategoria, jeśli zamierzasz ich użyć, będzie również zawierała treść opisującą grupę – w tym przypadku pralki.

W ramach tych podkategorii (grup) będziemy mieli kolejne podgrup z podziałem na cechy produktów, które tak naprawdę chcemy pozycjonować i dla których będziemy musieli napisać kartę produktu z unikalnymi opisami.

Pozycjonowanie za pomocą architektury silosu jest bardzo skutecznym sposobem na wygenerowanie niezwykle silnej struktury SEO. Jedynym problemem jest to, że wymaga to dużej ilości pracy, jasnej strategii tworzenia treści, ponieważ w miarę jak będziemy tworzyć kolejne silosy w sklepie internetowym, struktura informacji będzie coraz bardziej narażona na pojawienie się błędów.

Tworząc podkategorie i produkty staraja się unikać kanibalizacji słów kluczowych w sklepie internetowym

Jeśli Twoja struktura w sklepie internetowej będzie zawierać duplikaty słów kluczowych, spowoduje problemy w postaci indeksacji kilku podstron na tą samą frazę. Jest to tzw. kanibalizacji słów kluczowych. Rezultatem kanibalizacji słów kluczowych jest wtedy podział wyników na dane słowa kluczowe pomiędzy podstrony zawierające daną frazę kluczową. Oznacza to, że kilka adresów URL jest pozycjonowanych dla tego samego wyszukiwania, co zmniejsza siłę każdego z nich. Najczęstszą strategią jest próba pozycjonowania kategorii, ponieważ ich treść jest zawsze taka sama. Z drugiej strony produkty w sklepie internetowym ciągle się zmieniają, ponieważ mogą być wyprzedane lub zostały usunięte z asortymentu sklepu. W tym celu często może pomóc zablokowanie indeksacji kart produktów, na rzecz wzmacniania rankingu kategorii. Wyjątkiem będzie produkt, który nie posiada podkategorii i chcemy doprowadzić użytkownika do karty produktowej. Jeśli duża liczba osób wyszukuje hasło „suplementy diety ashwagandha”, powinniśmy indeksować adres URL w postaci www.twojadomena.pl/suplement-diety/ashwaghanda i spróbować go pozycjonować.

Jakie problemy mogą pojawić się podczas tworzenia architektury silosu w sklepie internetowym?

Na 100% będziesz zastanawiać się co wybrać do podziału danych na stronie. Pozycjonując sklep internetowy Woocommerce masz do wyboru dwie opcje: kategorie lub tagi. Co wykorzystać w pozycjonowaniu sklepu internetowego?

Odpowiedź jest raczej prosta, chociaż wytłumaczenie tego będzie dość trudne. Zrozumienie kanibalizacji słów kluczowych pozwoli Ci zrozumieć problem. Tworząc strategię pozycjonowania SEO musimy zastanowić się jaka jest różnica między kategoriami a tagami. W naszym przykładowym sklepie internetowym zdefiniowaliśmy wcześniej kilka kategorii, takie jak “sprzęt agd”, “telefony komórkowe” oraz “zmywarki” itd. O ile kategorie to grupy do których należą poszczególne produkty, to tagi to ich wspólne cechy, które mogą mieć różne produkty, takie jak np. kolor, wielkość, waga, ale nie definiują nam typu produktów. Np. tag „szary” grupuje wszystkie szare produkty, np. telewizory, pralki, telefony i tworzy adres URL, taki jak twojadomena.pl/tag/szary. Niestety, indeksując tagi najczęściej doprowadza się do kanibalizacji stron, ponieważ tag pokazuje te same produkty i opisy co kategorie ale nie daje większej wartości wyszukiwarce Google. Jest to tzw. “thin content” czyli treść o niskiej jakości, której Google nie lubi i jeśli robot indeksujący znajdzie taką treść zaindeksuje stronę na ostatnich miejscach w wynikach naturalnych lub wręcz zrezygnuje z jej publikacji w wyszukiwarce. Kolejnym najczęstszym problemem w pozycjonowaniu sklepów internetowych jest niska jakość opisów w produktach. Powtarzające się opisy w produktach kanibalizują słowa kluczowe, więc jeśli chcesz mieć dobre wyniki musisz przygotować do każdego produktu wartościowe unikalne opisy. Podsumowując, w pozycjonowaniu sklepu internetowego musisz postawić na kategorie, ponieważ to one niosą najwięcej wartości dla Twoje witryny.

Dobre wrażenia użytkownika podczas korzystania z witryny to klucz do sukcesu w pozycjonowaniu sklepu internetowego.

Jedną z rzeczy, które Google w swoim algorytmie indeksowania wziął pod uwagę, jest sprawdzanie użyteczności strony czyli UX. Pozycjonowanie SEO z uwzględnieniem UX nazywa się SXO. Jest to obecnie jeden z ważniejszych elementów, który ma wpływ na wynik pozycjonowania. Jakie elementy strony należy sprawdzić? Google dzisiaj bierze pod uwagę kilka elementów: Współczynnik odrzuceń. Czas rysowania strony w przeglądarce. Czas przebywania użytkownika Głębokość eksploracji strony Jeśli user experience, użyteczność jest wystarczająco dobra, to metryki powinny być pozytywne i będą wzmacniać SEO.

Jak możemy poprawić SEO sklepu internetowego poprzez poprawienie UX?

Dobra prędkość wczytywanie się strony (ładowania strony), oznacza lepsze wrażenia użytkownika. Twój sklep internetowy powinien być szybki, ponieważ większość Twoich użytkowników nie będzie czekać dłużej niż 5 sekundy na jej uruchomienie. Jeśli współczynnik odrzuceń Twojego sklepu internetowego będzie wyższy tzn. użytkownik wejdzie na stronę, jednak po kilku sekundach wróci do strony z wynikami Google, nie wykonując żadnych interakcji w sklepie, analityka Googla zapisze to jako wysoki “bounce rate”, który może wpłynąć na pozycję sklepu internetowego w wyszukiwarce.

Oczywiście można to poprawić poprzez:

Wykupienie szybkiego hostingu pod SEO.

Optymalizacje skryptów strony (minifikacje).

Uruchomienie wtyczek do cachowania plików

Wykupienie cloud hosting i skonfigurowania pod kątem sklepu internetowego

Optymalizacja plików html i dodanie atrybutu lazy loading

Użyteczność strony oznacza, jak łatwo korzystać ze strony lub sklepu internetowego.

Im wyższa użyteczność, tym większe szanse na utrzymanie klienta na stronie sklepu internetowego. Jakie elementy wpływają pozytywnie na użyteczność strony: Należy zaprojektować zrozumiałą nawigację: użytkownik powinien móc swobodnie przechodzić pomiędzy podstronami. Sklep internetowy powinien posiadać łatwe i zrozumiałe menu, użytkownik będzie widział zrozumiałe opisy menu oraz tzw. okruszki, które pokażą mu na jakim poziomie strony jest, pozwoli mu łatwo wrócić do wyższych poziomów strony.

Responsywny design sklepu internetowego jest obowiązkowym elementem SEO

W 2021 roku Google wprowadziło algorytm, który sprawdza czy strona jest responsywna. Zmiana nazwana została “Mobile First”, co oznacza, że aby strona była widoczna w wynikach Google musi być responsywna i właściwie wyświetlać się na urządzeniach mobilnych.

Technologie internetowe: im szybsza strona internetowa, tym lepsze efekty w SEO osiągniesz. Pamiętaj o tym wybierając architekturę strony lub sklepu internetowego. Sprawdź, czy nie ma uszkodzonych linków (Broken Links) W wielu sklepach internetowych dość powszechne jest regularne usuwanie wycofanych lub starych produktów, ale co się stanie, jeśli usuniesz tylko produkt i jego stronę? Tworzysz błąd 404 i prowadzisz do błędu w Google. Roboty indeksujące raz na jakiś czas powracają na sklep internetowy i ponownie indeksują strony. Może to spowodować usunięcie strony z indeksu. Sposobem na to, jest wykonanie przekierowania 301 na stronę podobną do tej usuniętej.

Optymlizacja SEO kart produktów i stron kategorii

Kolejnym ważnym czynnikiem jest optymalizacja kart produktów i stron kategorii. Twórz opisy kart produktów, które są wartościowe: sprawisz, że każda karta będzie unikalna dla Google i zwiększysz konwersję w sklepie internetowym.

Uwzględnij frazy kluczowe

Wykorzystaj fraz kluczowe, dla których pozycjonujesz daną kategorię lub produkt. Pisz treści w taki sposób, aby opisy zawierały frazy na które chcesz wypozycjonować karty, ale nie rób tego sztucznie, ponieważ Google może uznać to za “keyword stuffing”, czyli upychanie słów kluczowych.

Wykonaj optymalizację obrazów i grafik

Dołącz obrazy, które będą atrakcyjne dla klientów i będą również zoptymalizowane pod kątem SEO. Oznacza to, że nie powinny być zbyt duże. W przeciwnym razie będą spowalniać Twój sklep internetowy i wpłynie to negatywnie na pozycję Google.

Unikaj duplikatów treści

Przez zduplikowaną treść rozumiemy 2 lub więcej stron o identycznej lub bardzo podobnej treści. Unikanie duplikacji treści w sklepie internetowym będzie dość trudne, jednak jak najbardziej możliwe. Nie korzystaj z treści zewnętrznych, np. otrzymywanych od producentów. Jeśli tworzysz treść dla produktu lub opisy do kategorii, nie wykorzystuj tej treści na innych