fbpx
Jak pozycjonować lokalnie?

Prowadzenie pozycjonowania lokalnego skupia się na takich działaniach SEO lokalnego, który ma za zadanie zwiększyć widoczność strony na lokalne zapytania w wyszukiwarce, najczęściej pochodzących od użytkowników, którzy korzystają z urządzeń mobilnych. SEO lokalne powinno obejmować frazy ściśle powiązane z danym rejonem, obszarem prowadzenia działalności biznesowej naszej firmy, czyli np. fraza z nazwą miasta, dzielnicy w której chcemy naszą stronę wypromować.

Należy zrozumieć sposób funkcjonowania zapytań lokalnych w Google. Użytkownik poszukujący np. najlepszych lodów może wpisać frazę “najlepsze lody mokotów” ponieważ znajduje się w tej częście Warszawy lub może skorzystać z wyszukiwania wykorzustującego geolokalizacje i wpisać frazę “najlepsze lody”. Otrzyma wtedy wynik najlepiej pasujący do jego lokalizacji, co za tym idzie, jeśli dobrze jest wypozycjonowana strona na frazy lokalne lub jest widoczna wizytówka Google w wynikach wyszukiwania Google Maps, to wtedy zobaczy najlepsze zdaniem Google lodziarnie zlokalizowane w pobliżu.

W związku ze specyfiką wyszukiwań lokalnych, powinno się zoptymalizować stronę pod kątem urządzeń mobilnych. Wygląd, jakość, szybkość działania strony będzie elementem wpływającym na pozycję strony w wynikach wyszukiwania lokalnego.

Pozycjonując stronę lokanie należy również zadbać o odpowiednie podlinkowanie strony ze stron lokalnych lub regionalnych. Mogą to być portale lokalne, przewodniki lokalne, inne strony działające na danym obszarze. Również należy zachęcić użytkowników do wystawiania opinii o naszej firmie, zadbać o feedback, odpowiadać na każdą opinie. Opinie wystawiane przez zaufanych, lokalnych przewodników spowodują wzrost zaufania do naszej firmy.

Czy pozycjonowanie lokalne jest dla każdej firmy?

Pozycjonowanie lokalne na mapie Google
Przykład widoku Muzeum Narodowego w Warszawie w Google Maps

Pozycjonowanie dzieli się na pozycjonowanie lokalne oraz pozycjonowanie globalne. Wybór pomiędzy tymi dwoma rodzajami pozycjonowania jest uzależniony od wielu czynników np. od tego jakiego rodzaju działalność prowadzisz, do jakiego typu klientów chcesz docierać, w jakim stanie jest Twoja strona internetowa i czy ma potencjał do rozwoju, jaki budżet przewidujesz na działania SEO i wiele innych. Należy zastanowić się jak chcemy, aby nasza firma była widoczna w internecie. Czy tylko w obrębie danej lokalizacji, czy znacznie szerzej na np. inne miasta, kraje? Odpowiedź na te pytania pozwoli nam określić jakiego typu pozycjonowania potrzebujesz.

Pozycjonowanie globalne jest raczej przeznaczone dla tych biznesów, które chcą dotrzeć do użytkowników globalnie, najczęściej w obrębie kraju, ale również poza granicami. W pozycjonowaniu globalnym głównym celem jest zbudowanie widoczności witryny na frazy nie powiązane lokalnie, na frazy ogólne, frazy sprzedażowe lub poradnikowe nie uwzględniające nazwa miast, regionów, dzielnic, danych obszarów. Z reguły są to frazy bardzo konkurencyjne z dużą ilością wyszukiwań w wyszukiwarkach. Pozycjonowanie globalne wymaga znacznie większego zaangażowania biznesowego, finansowego i czasowego. Wymaga ogromnej wiedzy, doświadczenia i zaangażowania biznesu, specjalistów SEO, content marketerów, a również programistów, którzy będą wdarażać zmiany funkcjonalne w obrębie pozycjonowanej witryny.

Pozycjonowanie lokalne jest znacznie prostszym procesem, kierowanym do biznesów lokalnych, oczekujących widoczności w wyszukiwarce na frazy, które są wyszukiwane przez przebywających w pobliżu klientów. Dobrym przykładem jest restauracja, która za pomocą Google Maps oraz wysokiej jakości opisom, zdjęciom i recenzjom będzie przyciągać nowych klientów, którzy aktualnie są w okolicy i poszukują sprawdzone restauracji. Zatem jeśli prowadzisz biznes lokalny i zależy Ci na przyciągnięciu nowych klientów, pozycjonowanie lokalne będzie idealne dla Ciebie. Jest to rozwiązanie zarówno dla tych, którzy działają w konkurencyjnych branżach, jak również dla tych którzy widzą szanse w danej niszy.

Dla kogo jest pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne jest dobrym wyborem dla mikro lub małych przedsiębiorstw, które to firmy chcą zwiększyć widoczność na danym obszarze i dotrzeć jak najszybciej do potencjalnego klienta. Należy pamiętać, że pozycjonując lokalnie docierasz do potencjalnych klientów, którzy najczęściej są już na etapie zakupu. Daje to ogromną przewagę nad konkurencją, która nie pozycjonuje się lokalnie. Pozycjonowanie lokalne to również mniejsze koszty w stosunku do pozycjonowania globalnego. W pozycjonowaniu lokalnym efekty najczęściej są już widoczne po kilku miesiącach, w pozycjonowaniu globalnym efekty są widoczne dopiero po dłuższym czasie. Konkurencja w pozycjonowaniu lokalnym również jest znacznie mniejsza w porównaniu do pozycjonowania globalnego. Pozycjonowanie lokalne jest idealną opcją dla firm świadczących usługi na miejscu, sprzedające fizyczne produkty na miejscu, czyli tak naprawdę dla firm, które muszą zaprosić do swojej siedziby klienta i tam go obsłużyć. Jest to połączenie działań online z działaniami offlie, poprzez synergię usług Google z Twoim fizycznym biznesem. Więc jeśli prowadzisz restaurację, salon fryzjerski, salon urody, prywatne przedszkole, żłobek, kino, teatr, pozycjonowanie lokalne będzie słusznym wyborem. Jeśli natomiast prowadzisz dużą firmę, która oferuje globalnie swoje produkty, z wykorzystaniem nowych kanałów e-commerce pozycjonowanie globalne będzie najlepszym wyborem.

Lista branż dla których pozycjonowanie lokalne jest idealne:

  • restauracje, gastronomia
  • hotele
  • motele
  • pensjonaty
  • kina
  • teatry
  • lekarzy
  • prawników
  • usług lokalnych
Interfejs z menu Google Maps, które pozwala w szybki sposób filtrować (zawężać) wyniki do wybranego typu działalności.

Kiedy warto zainteresować się pozycjonowanie lokalnym?

W poprzedniej sekcji omówiliśmy co to jest pozycjonowanie lokalne i dla jakiego typu biznesu jest ono dobrym rozwiązaniem. Pewnie zastanawiasz się kiedy zacząć pozycjonować lokalnie?

Pozycjonowanie lokalne nalezy rozpocząć już na etapie uruchamiania biznesu oraz strony internetowej. Nie warto odkładać tego na później z dwóch powodów:

  1. Planowanie strony interentowej jest idealnym momentem na przygotowanie jej pod pozycjonowanie lokalne. Pozawala to zaoszczędzić czas i pieniądze, które musiałbyś ponieść w późniejszym okresie na dostosowanie strony do pozycjonowania.
  2. Czas gra kluczową rolę, pozycjonowanie jest maratonem więc im szybciej uruchomimy pozycjonowanie lokalne tym szybciej uzyskamy efekty.

Pozycjonowanie lokalne, czy faktycznie potrzebujesz tej formy promocji w internecie?

Wiedząc już co to jest pozycjonowanie lokalne, musimy odpowiedzieć na pytanie czy faktycznie potrzebujesz takich działań w promocji swojej firmy. Jeśli prowadzisz małą lub średnią, lokalną działalność, świadczysz usługi offline na danym obszarze np. w danym mieście, dzielnicy i nie chcesz rozwijać firmy w kierunku globalnym, a chcesz być widoczny dla klientów obecnych online w danej lokalizacji, powinieneś zapoznać się z ofertą pozycjonowania lokalnego. Pozycjonowanie lokalne jest szczególnie przydaten firmom z branż, które z powodu pewnej specyfiki działalności nie są w stanie sprzedawać swoich usług lub produktów online. Przykładem są firmy z branży gastronomiczno-hotelarskich, fryzjerzy, kosmetolodzy, stomatolodzy, serwisy samochodowe, autoholowanie, naprawy, złote rączki itd. Każdy z nas nie raz korzystał z wyszukiwania lokalnego wpisując w wyszukiwarkę np. “autoholowanie mokotów”, “taxi bielany” czy np. “najlepszy fryzjer warszawa”. W momencie wpisania zapytania w wyszukiwarkę pojawi się lista wyników oraz Google Maps gdzie możemy znaleźć najbliżej nas położone firmy.

Kiedy nie warto pozycjonować się lokalnie?

Pozycjonowanie lokalne nie jest dobrym wyborem kiedy planujesz szeroką ekspansję swojej firmy, jeśli w najbliższym czasie chcesz wypromować działalność w całym kraju, tym bardziej jeśli zamierzasz oferować produkty, usługi globalnie. Jeśli twój biznes będzie się opierał na sprzedaży produktów online, usług lub produktów cyfrowych, sprzedaży usług online, to zdecydowanie należy postawić na pozycjonowanie globalne.

Czy warto pozycjonować lokalnie?

Lokalne SEO posiada wiele atutów niedostępnych dla pozycjonowania globalnego. Najważniejszym elementem lokalnego SEO jest możliwość zwiększenia widoczności w Google Maps na frazy lokalne. Google Maps jest aplikacją darmową, które zapewnia informacje o lokalizacji danej firmy na frazy lokalne powiązane z nimi. Daje wszystkim użytkownikom informację o położeniu strony czyli lokalizacje firmy, umożliwia włączenie nawigacji kierującej klienta do wybranej firmy, udostępnia podstawowe informacji o firmie, takie jak nazwa, adres, link do strony, recenzje, zdjęcia, opisy. Aplikacja Google Maps dostarcza informacje w różnych językach, więc jest również niezwykle przydatna turystom szukającym danej usługi w danej lokalizacji. 

Pozycjonowanie lokalne to również uruchomienie wizytówki Google My Business. Po utworzeniu konta w Google My Business należy tylko potwierdzić wizytówkę, aby nasza wizytówka pojawiła się w wynikach wyszukiwania oraz w Google Maps. Po uruchomieniu i potwierdzeniu wizytówki należy zalogować się na konto i uzupełnić informacje o firmie. Przede wszystkim należy umieścić informacje o godzinach otwarcia, adresie, podać nr telefonu, adres strony www, social media, email oraz zdjęcia i opisy. Oprócz tych informacji przydatne będą recenzje o naszej firmie. Lokalne SEO będzie na pewno sporym atutem i przewagą konkurencyjną w stosunku do firm, które tego nie robią. 

Pozycjonowanie lokalne, wizytówka Google My Business oraz Google Maps będzie świetnie uzupełniać wszelkie działania w social mediach. Klienci szukający informacji o firmie na pewno kilkukrotnie będą wchodzić na konta firmowe w internecie zanim zdecydują się na skorzystanie z oferty. Zatem posiadanie kont na wielu różnych portalach, platformach oraz w wyszukiwarkach będzie maksymalizować nasze wyniki marketingowe. W ten sposób możemy łatwo dotrzeć do potencjalnych klientów oraz zaistnieć w ich świadomości, zwiększając rozpoznawalność marki.

Google Maps udostępnia wszystkie najważniejsze informacje na temat danej działalności, takie jak adres strony internetowej, godziny otwarcia, adres prowadzenia działalności, nr telefonu itd.

Pozycjonowanie ogólnopolskie z pozycjonowaniem lokalnym – czy ma sens?

Część firm stosuje mix czyli pozycjonowanie ogólnopolskie z lokalnym, cześć fraz jest pozycjonowania na całą Polskę, a niektóre z nich już na konkretne miasto. Jakie korzyści daje połączenie tych dwóch podejść? Wszystko oczywiście zależy od danej sytuacji biznesowej, wielkości firmy i tego co oferuje dane przedsiębiorstwo. Takie połączenie jest idealne dla tych firm, które łączą biznes online z offline. Dobrym przykładem są np. sklepy z suplementami diety, które najpierw zaczynały jako małe sklepy stacjonarne pozycjonując się lokalnie a następnie przechodząc do biznesu e-commerce opartego na oferowaniu swoich produktów online z możliwością wysłania kurierem lub odbioru w wybranej lokalizacji. Również połączenie pozycjonowania ogólnopolskiego z lokalnym byłoby możliwe w drugą stronę, ponieważ są sytuacje, które aktualnie częściej występują, gdzie mamy do czynienia z firmą e-commerce, która zamierza wejść na rynek lokalny, na wybrane miasta, w których będzie posiadać stacjonarne odziały. Synergia dwóch podejść pozwala na ograniczenie kosztów, zwiększenie dostępności również dla lokalnych odbiorców, oraz zwiększenie widoczności marki w danym mieście.

Ile czasu zajmuje pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne oczywiście wymaga nieco mniej czasu w porównaniu do pozycjonowania ogólnopolskiego lub pozycjonowania globalnego, jednak nadal jest to wymagający, długofalowy proces, który zakłada optymalizację wielu elementów zależnych takich jak strona www, responsywność strony, szybkość działania strony, opracowanie strategii contentowej, przygotowanie wpisów, optymalizacja wpisów, dostarczenie wysokiej jakości linków i wiele innych. Pozycjonowanie lokalne rozpoczyna się od zbadania branży, sprawdzenia możliwości biznesowych, zapoznania się z konkurencją, widocznością firmy w internecie oraz sprawdzeniu stanu strony firmowej. Najważniejszym elementem pozycjonowania jest dostosowanie strony do urządzeń mobilnych. Wynika to z faktu, że większość użytkowników lokalnych korzysta z wyszukiwarki Google i Google Maps na telefonach. Dlatego jest szczególnie ważne, aby strona była dobrze wykonana pod kątem urządzeń mobilnych, szybko się wczytywała. Kolejnym etapem będzie utworzenie wizytówki GMB oraz uzupełnienie jej przynajmniej w podstawowym zakresie. Należy uzupełnić o takie informacje jak: nazwa firmy, adres firmy, obsługiwany obszar działalności oraz wskazówki dojazdu, adres strony www, zdjęcia/filmy, kategorie usług/produktów oraz opisy. Kolejnym kluczowym elementem będzie zadbanie o systematyczne pojawianie się opinii, recenzji o naszej firmie. Można poprosić naszych klientów o wystawienie opinii, należy pamiętać również o odpowiedziach pod każdą opinią. W momencie kiedy już posiadamy uzupełnioną wizytówkę należy uruchomić strategię budowania linkowania zewnętrznego do naszej strony. Najlepszym źródłem będą linki pochodzące z portali lokalnych o wysokim autorytecie.