fbpx

Brief to sposób na powiedzenie ludziom, czego chcesz, a jeśli powiesz to dobrze, uzyskasz rezultaty, na które liczysz. To podstawa rozwoju Twojego biznesu i dobrych relacji ze współpracownikami.

Cel briefu

Głównym celem briefu w relacji klient – software house jest przekazanie jak największej ilości informacji. Pamiętaj, że musisz podać właściwe informacje we właściwy sposób, aby software house mógł w pełni zrozumieć czego potrzebujesz i co chcesz uzyskać.

Aby osiągnąć zamierzony cel, brief musi być doskonale opracowany. Dlatego musisz na wstępie dokładnie przemyśleć swój projekt, musisz precyzyjnie i jasno go opisać.

Niemal codziennie czytamy briefy, które do nas trafiają i te które są dobrze napisane są dla nas zawsze niezwykle pomocne. Oczywiście na to składa się wiele czynników, ale podstawowymi cechami dobrego briefu jest jasno pokazany cel projektu i jego elementy. Brief zawsze musi być napisany przez biznes, każdy z nich wymaga czasu i cierpliwości, a napisanie briefu wcale nie jest takie proste.

Aby pomóc Ci w napisaniu briefu, przygotowaliśmy kilka wskazówek.

Tworzenie briefu – wskazówki

Musisz dokładnie wiedzieć co chcesz opisać.

Wszystko zaczyna się od Twoich celów, zastanów się nad nimi, rozpisz cele na tablicy a pod nimi w punktach opisz jakie są dla nich wymagania. Początki często są najtrudniejsze, z reguły wydaje nam się co chcemy osiągnąć, znamy cel ale w momencie kiedy mamy go rozłożyć na czynniki pierwsze pojawia się problem. Nie przejmuj się tym, jest to zupełnie normalne, musisz poświęcić więcej czasu na przeprowadzenie analizy projektu i rozłożenie go na części pierwsze. Zapisz wszystkie cele biznesowe, a następnie opisz je.

Oczywiście są momenty kiedy potrzebujemy pomocy, wtedy należy zastanowić się czy w twoim teamie są osoby z biznesu, które pomogłyby w tej fazie. Czasami jednak, może okazać się, że należy rozważyć zaangażowanie kogoś, kto pomoże nam wyrazić siebie, osób, które zadadzą nam właściwe pytania i pomogą nam stworzyć brief.

Bądź dokładny, nie idź na skróty.

Jeśli Twój brief jest dokładny, bardziej prawdopodobne jest, że zaoszczędzisz czas i budżet już na etapie samego projektu.

Nikt nie da ci tego, czego oczekujesz, jeśli nie możesz wyrazić swoich oczekiwań. To Ty masz pełny wgląd w swój biznes, informacje, które rozumiesz dlatego musisz znaleźć trochę czasu, aby dokładnie przelać je na papier. Nie odpuszczaj, nie przerzucaj na kogoś innego ciężaru wykonania briefu, nie szukaj wymówek na zasadzie “to jest tylko brief, nic ważnego”, albo “software house napisze to za mnie” tylko zwiększy koszty, a finalnie może się okazać, że nie dowieziesz projektu.

Brief jak napisać?

Jak sprawdzić czy brief jest dokładny, przejrzysty i zrozumiały dla innych?

Największym przeciwnikiem dobrego briefu jesteś ty sam, bez rzeczowych jasnych opisów, zrozumiałej struktury informacji, brief będzie błędnie interpretowany. Jednak jest na to sposób, wystarczy, że napisany brief przekażesz osobie, która nie uczestniczyła w jego pisaniu, która zrecenzuje go i da ci odpowiedź zwrotną na temat tego czy go zrozumiała, czy nie.

Pamiętaj brief jest dla innych nie dla ciebie.

Postaw się na miejscu kogoś, kto nie wie, że Twoja firma w ogóle istnieje. Podaj wystarczająco dużo szczegółów i postaraj się jasno określić swoje oczekiwania. Powinieneś wiedzieć, że firma zajmująca się wytwarzaniem oprogramowania wie, jak prowadzić biznes, ale nie zna specyfiki Twojej firmy oraz branży tak dobrze jak ty sam. Brief zatem jest pośrednikiem pomiędzy Tobą a zleceniobiorcą, musisz tak przedstawić sytuację i potrzeby, aby nie tylko powiedzieć specjalistom IT, z którymi chcesz pracować, co zamierzasz osiągnąć, ale także to, co robisz, jakie masz cele i potrzeby. W ten sposób specjaliści z agencji pomogą ci zrealizować projekt.

Musisz znać swoje mocne i słabe strony.

To biznes zawsze podejmuje ostateczną decyzję o kształcie projektu, agencja jest tylko narzędziem. Każdy projekt oraz biznes jest specyficzny. Nie ma nigdy dwóch identycznych firm. Jest zbyt wiele zmiennych, które wpływają na całość.  Pamiętaj, wszystko zależy od Ciebie. Skup się na celach i zadaniach jakie ma rozwiązać dany projekt. Zastanów się co odróżnia Twoją markę od innych.