fbpx
Google Trends co to jest i do czego służy

Google Trends – Jak korzystać z Trendów Google? Najważniejsze funkcje dla przedsiębiorców i marketingowców.

Obecnie dostęp do informacji jest cenniejsze od złota i ropy. Wiele osób korzysta z Google codziennie w celu pozyskania wyszukiwania informacji. Najczęściej Google wykorzystujemy do wyszukiwania właściwej informacji na stronach internetowych zindeksowanych w wyszukiwarce. W momencie kiedy jednak poszukujesz informacji o potencjale biznesowym, warto skorzystać z potężnego narzędzia o nazwie Google Trends.

Spis treści:

  1. Co to jest Google Trends?
  2. Jak działa Google Trends?
  3. Jak korzystać z Google Trends?
Google Trends co to jest?

Google Trends tłumacząc na język polski oznacza Trendy Google. Jest to aplikacja internetowa dająca darmowy dostęp każdemu internaucie do statystyk wyszukiwanych fraz w postaci trendów, które pokazują jak często dane hasło jest wprowadzane do wyszukiwarki Google, oraz w stosunku do całkowitej liczby wyszukiwań w wyszukiwarce Google. Google Trends czyli Trendy Google można wykorzystać do porównań zestawów słów kluczowych, oraz znalezienia korelacji pomiędzy słowami kluczowymi, a zdarzeniami, które miały wpływ na pojawienie się wyszukiwań danego słowa lub słów kluczowych.

Trendy Googla, zapewniają darmowy dostęp do zestawu danych o słowach kluczowych, w szczególności o całkowitym indeksie liczby wyszukiwań słowa kluczowego na danym obszarze geograficznym.

Jest to narzędzie do pozyskiwania danych na temat trendów wyszukiwań fraz, słów kluczowych udostępnianych przez Google w postaci aplikacji internetowej, aplikację znajdziesz pod adresem: trends.google.com. Aplikacja daje dostęp użytkownikowi do informacji, jak często wyszukiwane były określone słowa kluczowe, tematy i wyrażenia w określonym przedziale czasu.

Google Trends wykorzystuje zgromadzone dane z wyszukiwarki, tzn. wyszukiwane hasła, analizuje je, aby dowiedzieć się jaki jest stosunek wyszukiwania danej frazy, hasła do łącznej liczby haseł wprowadzonych w Google w tym samym czasie.

Dane dostarczane przez Google Trends są aktualizowane codziennie, jednak dostawca usługi, czyli firma Google zastrzega, że dane, które dostarcza nam Google Trends mogą różnić się od danych rzeczywistych w pewnym stopniu. 

W Trendach Google dostaniecie możliwość porównania do pięciu słów, fraz kluczowych, tematów, oraz porównania ich na wykresie wyświetlanym przez Google, który nazywa się Indeksem liczby wyszukiwań. Aplikacja Trendy Google pozwala na eksport danych do kilku formatów m.in. CSV, Excel.

Jak działa Google Trends?

Funkcja o nazwie „Dzienne trendy wyszukiwania” wyświetla listę najczęściej wyszukiwanych haseł dnia.  Dodatkowo jest dostępna lista trendów wyszukiwań na żywo. 

Kilka lat temu, Google wprowadziło aplikację internetową Google Insights for Search, usługę skierowaną do marketingowców oraz biznesu, oferując znacznie bardziej zaawansowane funkcje wyświetlania danych trendów wyszukiwania. 

Dział marketingu otrzymując dostęp do Google Insights mogą korzystać z tej aplikacji internetowej w celu optymalizacji strategii pozyskiwania słów kluczowych oraz content marketingu, ponieważ pozwala im analizować cykle wyszukiwań oraz poszczególne wzorce dla zestawów fraz lub słów kluczowych, a następnie badać popularność danego słowa kluczowego według położenia geograficznego użytkownika i daty wprowadzonego słowa kluczowego w wyszukiwarce.

Korzystanie z Google Trends czyli Trendów Google, nie jest bardzo skomplikowane. Wymaga jedynie zrozumienia koncepcji funkcjonowania poszczególnych elementów na stronie oraz wyników jakie one dostarczają.

W Google Trend uzyskamy dostęp do informacji o niszach.

Trendy Google to świetne narzędzie do pozyskania informacji o potencjalnych niszach do zagospodarowania. Należy pamiętać, aby pobrać dane za cały okres t.j. od 2004 roku do dzisiaj. Dzięki temu mamy dostęp do wyraźnych trendów oraz tego w jaki sposób kształtują się dane i czy wyszukiwania podlegają sezonowości.

Przykładem produktów zyskujących na popularności jest np. “biurko gamingowe”, które ma wybicie na poziomie 150%, a dodatkowo okazuje się, że ludzie wpisując frazę “biurko gamingowe led”, które wybiło się o 130%.

Wzrost trendów Google

Innym przykładem było wybicie się frazy “rękawiczki”.

Widać dość wyraźnie, że na przełomie marca i kwietnia 2020 roku był wyraźny wzrost ilości wyszukiwań. Odnotowaliśmy nagły szczyt z lekkim spadkiem w kwietniu. Nie oznacza to jednak, że nadal nie możesz zarabiać na sprzedaży tego produktu. Jednak wymaga on monitorowania bieżących trendów, które dynamicznie będą się zmieniać w zależności od sytuacji.

Stabilne trendy w Google Trends

Przykład stabilnej niszy może być sprzedaż pralek, która powoli rośnie rok do roku, natomiast jeśli spojrzeć na produkt konkurencyjny t.j. pralko-suszarkę można dojść do wniosku, że powoli odbudowuje się zainteresowanie tym produktem. Wskazuje na to przebicie o 300% rok do roku.

Wyraźne trendy Google Trends

Szukając wyraźnych trendów możemy porównać kilka fraz np. iPhone 12 w zestawieniu z jego konkurentami.

Wracając do stabilnych trendów w Google, widać je na przykładzie pralek.

Na wykresie wyraźnie widać, że występują niewielkie spadki. Jednak w przeważającej części wolumen wyszukiwania w tej niszy jest dość stabilny i z roku na rok wzrasta. W ciągu kilku lat zauważysz lekkie spadki lub wzrosty, co jest normalne. Jednak w większości Trendy Google pokazują, że sprzedaż sprzętu AGD w szczególności pralek jest dość stabilną niszą. Możesz się zastanawiać, co oznaczają spadki i wzrosty. Pokazują one sezonowe trendy wyszukiwań. Od czerwca do marca liczba wyszukiwań rośnie, a od kwietnia spada. Otrzymujesz komplet informacji o sezonowości branży i możesz przygotować się na mniejsze zainteresowanie ofertą i przeciwdziałać spadkom.

Anomalie trendów w Google Trends

Do marca 2020 r. fraza „rękawiczki” była na stabilnych poziomach. Do tego momentu widać było wyraźną sezonowość. Sezon na rękawiczki zaczynał się w listopadzie, a kończy w lutym. Na tym przykładzie widać wyraźną anomalię trendu. W marcu zaczeło się gwałtowne zainteresowanie frazą w i w kwietniu nastąpił szczyt. Jest całkiem jasne, że w ciągu pierwszych kilku miesięcy nastąpił drastyczny i gwałtowny wzrost wyszukiwań z powodu pojawienia się COVID-19

Google Trends znajduje powiązane produkty lub usługi w tematach pokrewnych

Jeśli prowadzisz sklep internetowy np. z kosmetykami. Po zdobyciu swojej niszy możesz zainteresować się innymi branżami. Więc zamiast sprzedawać tylko “nawilżające kremy do twarzy” w swoim sklepie, możesz sprzedawać inne kategorie produktów, którymi ludzie mogą być również zainteresowani.

Po wpisaniu „nawilżający krem do twarzy” w Trendach Google przewiń do dołu, gdzie znajdziesz „Powiązane tematy”.

Powiązane tematy w Google Trends

Po wpisaniu frazy na dole znajdziesz informację o powiązanych tematach, okazuje się, że powiązane kategorie produktów to np. „złuszczanie naskórka”. Na pierwszy rzut oka fraza jest niezwiązana z “kremami nawilżającymi”, ale mogą mieć sens jako kategorie produktów w Twoim sklepie. Osoba, która szuka “kremu nawilżającego”, może być również zainteresowana produktami do twarzy takimi jak powyższa kategoria. 

Jeśli szukasz kategorii produktów, które rozszerzają asortyment w twoim sklepie, pomocne będzie sprawdzenie jakie powiązane tematy będą pasować do wyszukiwanej frazy.

Korzystanie z Trendów Google do badania słów kluczowych

Teraz załóżmy, że w twoim sklepie sprzedajesz damskie bluzki. Trendy Google pokazują, że liczba wyszukiwań tego hasła rośnie, co jest dobrym znakiem. Ale teraz chcesz dowiedzieć się, jakie słowa kluczowe wybrać, jak nazwać kategorie produktów i jak zoptymalizować wpis na blogu dotyczący damskich bluzek. Mała sztuczka, którą możesz zrobić, to rzucić okiem na „Podobne zapytania”, które znajduje się po prawej stronie sekcji „Tematy pokrewne”, o której właśnie pisaliśmy.

Content Marketing z wykorzystaniem Google Trends

Marketing treści czyli content marketing pomaga poszerzać bazę słów kluczowych oraz zwiększać ruch z SERP. Jest to potężne narzędzie wykorzystywane w celu zwiększenia świadomości marki i pozyskania większej liczby klientów. Dlatego tworzenie treści na blogu może pomóc w rozwoju Twojej firmy.

W Google Trends możemy znaleźć pomysły na stworzenie wartościowych tekstów na frazy, które zyskują na popularności i w ten sposób pozyskać szybko ruch z wyszukiwarek.

W Trendach Google możesz na wczesnym etapie wykryć wzrost zainteresowania danym słowem kluczowym i wypozycjonować swój serwis za pomocą content marketingu.

Tworzenie treści na podstawie danych Google Trendy dotyczącą aktualnych trendów

Na stronie głównej Trendów Google znajdziesz sekcję z najpopularniejszymi wyszukiwaniami. Najpopularniejsze wyszukiwania to w tej chwili najgorętsze tematy. Możesz przeglądać codzienne wyszukiwania zyskujące popularność, trendy wyszukiwania w czasie rzeczywistym i wyszukiwać według kraju. Na podstawie tej listy możesz budować strategię tworzenia content marketingu na swojej stronie internetowej.

Znajowanie tematów niszowych z podziałem na regiony

Jednym z najważniejszych elementów Trendów Google jest sposób wyszukiwania niszowych tematów według regionu. Znajomość potrzeb klientów w regionie w którym działa nasza firma pozwoli na optymalizację treści w serwisie www oraz pozycjonowanie regionalne naszej strony internetowej.

Monitorowanie konkurencji za pomocą Google Trends

Trendy Google mogą być wykorzystywane do monitoringu konkurencji oraz fraz na jakich konkurencja się pozycjonuje. Porównując konkurencje do twojej firmy, będziesz w stanie ocenić jak radzisz sobie w branży i na co zwrócić uwagę pozycjonując swoją niszę.

Trendy Google w e-commerce

Możesz także skorzystać z Trendów Google, aby określić najlepszy czas na tworzenie reklam w Zakupach Google. Spojrzenie na funkcję Zakupów Google w Trendach Google pozwala określić najlepsze miesiące dla Twoich reklam.