fbpx
E-commerce co to jest?

E-commerce to słowo bardzo modne w ostatnich latach. Jakie jest jego znaczenie? E-commerce to handel elektroniczny, czyli działalność, która polega na kupowaniu i sprzedawaniu towarów i usług za pośrednictwem Internetu. Co można kupić i sprzedać w Sieci? Nie będzie dużą przesadą, jeśli ktoś odpowie, że właściwie wszystko.

Dlaczego firmy sprzedają przez Internet. Czym jest e-commerce z punktu widzenia firm?

Jest wiele powodów, dla których firma decyduje się na rozpoczęcie handlu w Sieci bądź przeniesienie sklepów z przestrzeni rzeczywistej do przestrzeni wirtualnej. Nie sposób nie wspomnieć na początku o kwestiach finansowych. Sklepy stacjonarne generują zdecydowanie większe koszty niż sklep internetowy. Trzeba przecież opłacić czynsz, wyposażyć lokal, zapłacić sprzedawcom. Te koszty mogą wynosić nawet kilkadziesiąt bądź kilkaset tysięcy złotych miesięcznie, w zależności od rodzaju działalności i lokalizacji sklepu, a także konieczności zatrudnienia wykwalifikowanego personelu, który będzie na miejscu doradzał klientom. Prowadzenie aplikacji e-commerce lub sklepu internetowego jest o wiele tańsze, a poza tym ma inne zalety. Sklep w Sieci może dotrzeć do zdecydowanie większej, właściwie nieograniczonej liczby odbiorców. Zdarza się przecież, że Polacy zamawiają różne towary z zagranicznych sklepów internetowych. Do sklepu stacjonarnego przyjdą tylko ludzie, którzy fizycznie znajdują się w jego pobliżu. Jeśli chodzi o przestrzeń wirtualną, w e-commerce nie ma żadnych ograniczeń. Kurierzy działają na tyle sprawnie, że paczka może trafić do adresata już następnego dnia po jej nadaniu. Sklep stacjonarny działa w określonych godzinach. Im dłużej jest otwarty, tym większe koszty ponosi. Chodzi oczywiście o czas pracy sprzedawców. Tymczasem e-commerce działa przez całą dobę, to znaczy klient może wrzucić produkty do koszyka i sfinalizować transakcję o dowolnej porze dnia lub nocy. Wydaje się zatem, że dwa najważniejsze powody, dla których firmy sprzedają przez Internet to właśnie chęć ograniczenia kosztów związanych z prowadzeniem sklepów stacjonarnych oraz pragnienie dotarcia do jak największej liczby odbiorców. Internet doskonale się do tego nadaje. Warto wspomnieć jeszcze, że niewiele firm posiada na własność lokale, w których znajdują się sklepy stacjonarne. Wynajem takiej powierzchni jest dużym wyzwaniem, pojawia się konieczność negocjacji ceny oraz warunków umowy. Za jej zerwanie grożą duże kary. Nic więc dziwnego, że wiele firm przenosi się do Sieci, całkowicie rezygnując z handlu stacjonarnego na rzecz e-commerc czyli handlu internetowego.

E-commerce z punktu widzenia klienta. Dlaczego klienci kupują przez Internet?

Tak samo, jak handel przez Internet opłaca się firmom, tak samo opłaca się też klientom, którzy dzisiaj nie potrafią wyobrazić sobie życia bez zakupów online poprzez aplikacje e-commerce. Doświadczenie wielu ludzi pokazuje, że zakupy w Sieci można zrobić taniej, szczególnie dzięki wielu promocjom, rabatom, kodom ze zniżkami. Zwykle jeden produkt sprzedawany jest w wielu sklepach, a dzięki porównywarkom cenowym szybko można sprawdzić, gdzie w danej chwili kosztuje on najmniej. Aby z sukcesem zrobić zakupy przez Internet, nie trzeba nigdzie jeździć, nie trzeba tracić czasu w kolejce. Jednym kliknięciem można kupić wszystko, czego człowiek w danej chwili potrzebuje. Klient nie musi dopasowywać się do godzin otwarcia sklepów stacjonarnych. Może zrobić swoje zakupy o dowolnej porze dnia lub nocy, przed ekranem komputera lub na swoim telefonie. To ogromna wygoda. Sklepy internetowe czy aplikacje e-commerce wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów, uważnie wsłuchują się w ich potrzeby, oferując na przykład różne sposoby płatności i dostawy. Niektórzy wolą, kiedy ich paczkę przywiezie kurier, a inni wolą podejść do Paczkomatu, kiedy tylko znajdą na to chwilę czasu. Zakupy przez Internet to ogromne ułatwienie dla tych, którzy nie lubią kontaktów międzyludzkich i nie czują się dobrze, jeśli muszą rozmawiać ze sprzedawcą twarzą w twarz. W sklepie e-commerce klient również może uzyskać pomoc, na przykład poprzez wysłanie e-maila albo na czacie, który uruchamia się po wejściu na stronę sklepu.

Pułapki i wyzwania handlu przez Internet

Wszyscy wiedzą czym jest e-commerce, co to w zasadzie e-commerce jest i jak bardzo wygodne jest to rozwiązanie dla współczesnych ludzi. Warto jednak zdawać sobie sprawę, z jakimi wyzwaniami muszą zmierzyć się platformy e-commerce. Dużym wyzwaniem są kwestie związane z bezpieczeństwem danych. Sklep musi gromadzić, przechowywać dane swoich klientów. Jest to konieczne, aby realizować sprzedaż. Każdy klient powinien podać swoje dane, imię, nazwisko, adres dostawy. Nierzadko klient podaje również informacje na temat swojej karty kredytowej. Gdyby te dane wpadły w niepowołane ręce, klient miałby duże kłopoty. Hakerzy nie śpią, w przeszłości doszło już do wycieków danych z dużych platform. Dlatego też kwestie związane z bezpieczeństwem danych powinny być dla sklepów internetowych absolutnym priorytetem. Niektóre firmy przechowują dane poufne, na przykład na temat stanu zdrowia klientów. Takie dane nie mają prawa ujrzeć światła dziennego. Firmy prowadzące sprzedaż przez Internet będą starały się jak najlepiej monitorować potrzeby klientów i odpowiadać na te potrzeby. W przyszłości na pewno można spodziewać się usprawnień w zakresie dostaw. Priorytetem jest, aby paczki docierały do odbiorców szybko i bez żadnych uszkodzeń. Mówi się o dostawach przy pomocy dronów. Jednym z trendów i wyzwań jest też lepsza wizualizacja sprzedawanych towarów, co ma szczególne znaczenie w świecie mody oraz wyposażenia wnętrz. Kluczem do sukcesu jest to, aby klient mógł już nie tylko wyobrazić sobie, ale też przy pomocy najnowszej technologii zobaczyć na własne oczy, jak będzie wyglądała na nim dana część odzieży albo jak nowa szafa wkomponuje się w obecny wystrój pokoju. Można już dzisiaj stworzyć platformę e-commerce, która w formie konfiguratora online pomoże dobrać wystrój wnętrza, pomoże wyposażyć pojazd, czy dobierze dodatki do ubrania. Ważne jest też zapewnienie klientom kompleksowego wsparcia. Wciąż nie każdy dobrze sobie radzi z obsługą komputera i z zakupami online. Ulepszenie działania chatbotów to na pewno ważne zadanie. Jeśli klient w porę nie otrzyma wsparcia, opuści stronę internetową sklepu i już nigdy na nią nie wróci. Takiego ryzyka trzeba unikać. Wiadomo już e-commerce co to i wiadomo również, że konkurencja na tym rynku będzie coraz większa. Wyzwaniem będzie więc dotarcie ze swoją ofertą do klienta, zaciekawienie klienta i zamknięcie sprzedaży.