fbpx
CMS system zarządzania treścią

CMS system zarządzania treścią – czym jest, jakie są jego cechy i rodzaje?

System zarządzania treścią CMS jest aplikacją internetową lub zestawem połączonych aplikacji, które są używane do tworzenia i zarządzania zawartością strony www. CMS są zazwyczaj wykorzystywane jak ECM czyli Enterprise Content Management lub WCM czyli Web Content Management System.

Spis treści:

Systemy zarządzania treścią CMS

ECM jest klasą zintegrowanych systemów służących do zarządzania danymi w przedsiębiorstwie oraz treścią na stronach internetowych przedsiębiorstwa. ECM wspiera wiele ról użytkowników w środowisku pracowniczym.

WCM jest systemem zarządzania treścią czyli CMS przeznaczoną do zastosowań webowych. System zarządzania treścią pozwala na tworzenie treści na stronach w sposób dynamiczny za pomocą specjalnego zaplecza, który jest dostępny po zalogowaniu do panelu administracyjnego.

CMS dostarcza role użytkowników, które pozwalają na przypisywanie treści do autora. Jednocześnie zapewnia kilkustopniowy podział ról na np. Administratorów, Redaktorów, autorów, współpracowników, subskrybentów tip. oraz można definiować własne specyficzne role.

Każdy użytkownik ma nałożone uprawnienia, dzięki temu publikowane materiały na stronie mogą być autoryzowane i publikowane, wstrzymywane do autoryzacji, odrzucane itp. CMS pozwala na dynamiczne edytowanie treści, umieszczanie w treści plików, archiwizację, kasowanie.

CMS posiadają edytory WYSIWYG, które zapewniają możliwość tworzenia treści na wzór Worda. System zarządzania treścią daje możliwość tworzenia kategorii, tagów, metadane. Wszystkie dane CMS przechowuje w bazie danych.

System zarządzania treścią posiada system szablonów, które odpowiadają za wyświetlanie treści w przeglądarce. W związku z tym, że CMS z reguły są dość zasobożerne posiadają wbudowane systemy zarządzania cachem strony.

CMS do czego służy?

Czym charakteryzuje się system zarządzania treścią?

Ułatwiona administracja zawartością strony CMS

Pulpit administracyjny jest systemem w systemie, jest to forma zaplecza, która ma ułatwić i zapewnić dostęp do treści z uprawnieniami do tworzenia oraz edycji poszczególnych elementów na stronie CMS.

Co zapewnia panel admina na stronie CMS?

  • Dostęp do zasobów strony takich jak pliki graficzne, multimedialne.
  • Możliwość planowania treści, tworzenie szkiców, planowanie publikacji
  • Monitoring serwisu oraz użytkowników
  • Dynamiczne dodawanie modułów, wtyczek, widgetów, menu
  • Dostęp do zadań i zarządzanie nimi
  • Możliwość tworzenia wielu stron kontrolowanych z jednego panelu administratora.

CMS jako potężne narzędzia do publikowania

Tworzenie wartościowych treści dzisiaj jest podstawą tworzenia marketingu contentowego. System CMS pozwala na tworzenie krótkich wpisów, rozbudowanych artykułów lub wpisów z osadzonymi materiałami np. video w treści.

CMS obsługuje również optymalizację treści SEO, tworzenie kategorii, tagowanie treści, dodawanie obrazów, wideo.

Pozwala również na dodanie modułów rozszerzających podstawowe funkcje, takie jak np. moduły sklepowe np. Woocommerce lub SEO.

Z reguły większość CMS jest intuicyjna, nie wymaga wiedzy programistycznej do zarządzania stroną.

Podczas pracy z treścią ważna jest również możliwość zmiany widoczności artykułów. Na przykład może być konieczne cofnięcie publikacji wpisu, zachowując wpis w archiwum.

CMS oraz narzędzia SEO

Konkurencja w Google jest przeogromna, dodatkowo najpopularniejsz wyszukiwarka internetowa świata zmienia bardzo często swoje algorytmy, które wpływają na widoczność strony internetowej.

CMS do pozycjonowania strony internetowej jest świetnym wyborem, ponieważ posiadasz dostęp do wbudowanych narzędzi SEO lub do darmowych wtyczek SEO takich jak np. SEO Yoast dla WordPress.

CMS ma wbudowany mechanizm tworzenia przyjaznych wyszukiwarce oraz użytkownikowi odnośników inaczej zwanych URL.

CMS zapewnia pełną kontrolę nad meta opisami, atrybutami title, zapewnia kontrolę treści np. pod kątem nasycenia słowem kluczowym.

CMS powinien również poprawić wygląd wyników wyszukiwania, taka usługa jest dostępna w większości modułów CMS, obsługując mikrodane i ustrukturyzowane dane.

CMS integracja z mediami społecznościowymi

Platformy mediów społecznościowych są wszechobecne. Codziennie korzysta z nich ponad połowa populacji globalnej internautów i są najważniejszym miejscem w którym przebywają użytkownicy internetu. Za pomocą platform społecznościowych np. Facebooka łatwo dotrzeć do naszych potencjalnych klientów lub subskrybentów. Dlatego każdy nowoczesny CMS musi uwzględniać narzędzia do integracji z portalami społecznościowymi.

Przede wszystkim oznacza to ułatwienia dodawania przycisków udostępniania mediów społecznościowych dla najważniejszych witryn w dowolnej stronie opartej o CMS lub udostępnienie fragmentu treści i zdjęć.

CMS zapewnia optymalizację pod kątem platform społecznościowych. Za pomocą modułów lub pluginów CMS jest w stanie w locie dodać do strony potrzebne metadane, które zapewniają, że strona lub wpis będą wyświetlać się prawidłowo na platformie społecznościowej

CMS musi posiadać funkcjonalność, która używa tagów Open Graph, aby optymalizować wyświetlanie udostępnianych treści na Facebooku lub na Twiterze.

CMS analizuje ruch i zaangażowanie na stronie

Możliwość tworzenia statystyk oraz śledzenia ruchu na stronie jest istotną elementem podejmowania działań dotyczących tworzenia treści na stronie. Każdy CMS powinien być zintegrowany z popularnymi narzędziami analitycznymi takimi jak Google Analytics.

W panelu administratora możesz wtedy zobaczyć statystyki odwiedzin, przepływ użytkowników na stronie, zaangażowanie, informacje skąd pochodzą użytkownicy oraz w które elementy najczęściej klikają.

Posiadając wiedzę na temat zachowań użytkowników w twojej witrynie możesz świadomie realizować założenia biznesowe, które będą miały wpływ na twoje przychody.


CMS pozwala na zarządzanie pracą nad zawartością strony

Bez względu na to czy sam piszesz artykuły, lub czy robi to sztab ludzi z działu marketingu, CMS zapewnia pełną kontrolę nad zadaniami dotyczącymi tworzenia oraz publikacji treści na stronie.

CMS posiada wiele ról użytkowników i można wydzielić obszary zadań w celu delegowania czynności na członków zespołu lub na np. zatrudnionego do tego specjalisty.

Dzięki poszczególnym rolom masz pewność, że delegowane zadania mogą być przed opublikowaniem przejrzane i ocenione. W przypadku kiedy efekt prac nad artykułem na stronę spełnia założone wymagania, użytkownik z rolną np. Administrator może zaakceptować treść i opublikować artykuł.

CMS WordPress posiada kilka poziomów ról takich jak administratorów, redaktorów, autorów i współpracowników i subskrybentów. Każda z ról ma swoje unikalne możliwości. Role posiadają zakresy uprawnień, dzięki temu nie ma możliwości, że np. subskrybent będzie mógł napisać nieautoryzowany artykuł i opublikować go na stronie.

Po subskrybencie, współpracownik to najniższy poziom, który może tworzyć artykuły i posty. Nie może natomiast opublikować. Artykuły i posty napisane przez współpracownika wymagają akceptacji użytkownika z rolą, która posiada takie uprawnienia.

CMS ostatecznie daje pełną kontrolę nad tym, co pojawia się w Twojej witrynie.

Przykłady CMS

CMS a bezpieczeństwo witryny internetowej

Coraz częściej dochodzi do włamań na strony internetowe i wycieku danych. Niestety nie ma obecnie stuprocentowej recepty na uniknięcie włamań na stronę.

CMS powinien zapewniać pełne bezpieczeństwo przed włamaniem na stronę. Ze względu jednak na popularność otwartych CMSów, hakerzy mają możliwość penetrowania wielu stron firm, organizacji i osób publicznych.

Dlatego rozważając różne systemy zarządzania treścią, zwróć szczególną uwagę na bezpieczeństwo.

Najważniejszą informacją jest podatność danego systemu CMS na włamania, częstotliwość nanoszenia łatek bezpieczeństwa, możliwość dodania dodatkowych mechanizmów zabezpieczenia strony www przed włamaniem.

Jeśli twój system spełnia bieżące normy bezpieczeństwa, możesz czuć się przez jakiś czas bezpieczny, pamiętając jednak na bieżącym monitorowaniu zagrożeń.

CMS darmowe i płatne szablony

CMS posiadają możliwość dodawania nowych szablonów, które zmieniają wygląd strony. Szablony usprawniają zmianę wyglądu strony, interakcji strony z użytkownikiem, oraz wyglądu poszczególnych artykułów i wpisów. W internecie można znaleźć wiele darmowych oraz płatnych szablonów, które będą spełniać twoje wymagania.

Zaletą korzystania z darmowych szablonów CMS jest przede wszystkim ich liczba oraz bezpłatność. Wadą jest brak wsparcia oraz luki bezpieczeństwa w nich zawarte. Jeśli twoja korzysta z darmowego szablonu może narazić się na utratę reputacji po włamaniu na stronę, np. jeśli haker zmieni treść lub wygląd strony i przekieruje ruch na swoje strony w celu czerpania z ruchu korzyści majątkowych. Użytkownik wtedy nie będzie wiedział, że tak na prawdę strona jest zhakowana i nie ma ona już nic wspólnego z twoją firmą.

Płatne szablony dają możliwość szybkiego uruchomienia strony i dają poczucie profesjonalizmu. Niestety płatne szablony najczęściej wymagają zmian, które dopasują stronę do twoich wymagań biznesowych i w tym przypadku wiąże się z poniesieniem znacznych nakładów finansowych na opłacenie wsparcia.

CMS wspiera zaawansowane wyszukiwanie

Twoja witryna musi umożliwiać wyszukiwanie. Często klienci będą szukać konkretnego rozwiązania konkretnego problemu. CMS posiadają wbudowany mechanizm zaawansowanego przeszukiwania treści. Użytkownik twojej witryny jest w stanie w ciągu zaledwie ułamka sekundy otrzymać odpowiedź na wyszukiwaną frazę.

CMS do czego służy?

Pierwsze CMS powstały jako proste platformy blogowe służące blogerom do publikacji treści. Obecnie CMS są to w większości zaawansowane serwisy www, np. zaawansowane platformy zarządzania treścią dla instytucji rządowych, samorządowych, korporacji i firm.

W zasadzie większość stron internetowych są to właśnie CMS. Część stron jest oparta o Open Source CMS taki jak WordPress, Drupal czy Joomla, pozostała część jest oparta o płatne autorskie CMS.


Skrót CMS (ang. Content Management System) oznacza system zarządzania treścią. Na początku zapewniał on możliwość utworzenia strony www w kilku prostych krokach osobom, które nie posiadały wiedzy programistycznej. W zasadzie wystarczyło kilka kliknięć i już można było publikować artykuły na swojej stronie. Zarządzanie treścią jest banalnie proste i pozwala na tworzenie, edycję, modyfikację oraz usuwanie wybranych elementów treści oraz całych artykułów.

Obecnie ze względu na łatwość modyfikacji treści CMSy są używane wszędzie tam gdzie publikuje się informacje ważne dla odbiorców i ważne jest to aby łatwo można było tworzyć treści.

Szczególnie często są używane w firmach, które mają możliwość w ciągu kilku minut zmienić ofertę swojej firmy.

Darmowy CMS vs CMS autorski

Jaka jest różnica pomiędzy darmowym CMS a autorskim CMS?

Pierwszym elementem jest cena.

Open Source CMS jest w 100% darmowy bez względu na sposób korzystania. Natomiast autorskie CMS wymagają ponoszenia stałych opłat za korzystanie z nich. Jest to z reguły kilkadziesiąt dolarów miesięcznie. Jednak cena będzie uzależniona od wielu czynników. Jednym z nich będzie wielkość serwisu oraz ruch na stronie, oraz częstotliwość serwisu i czy strona będzie serwowana z hosta własnego czy firmy do której należy autorski CMS.

Kolejną sprawą jest bezpieczeństwo.

Największym mankamentem darmowych CMS są luki w zabezpieczeniach. Autorskie CMS posiadają znacznie bardziej zaawansowane zabezpieczenia i ze względu na brak dostępu do kodu hakerzy nie są w stanie w łatwy sposób włamać się na serwis www.

Darmowe CMS to ogromna społeczność.

Przewagą darmowych CMS jest to, że pracuje nad CMSem cała społeczność web developerów, którzy poprawiają błędy, dodają nowe funkcje, rozwijają projekt. Dzięki ogromnej rzeszy specjalistów znających darmowy CMS możesz bez problemu znaleźć odpowiedź na pytanie lub problem.

Przykłady CMS

WordPress

Najpopularniejszy system CMS w Polsce i na świecie. WordPress zapewnia możliwość rozbudowy do dowolnego rozmiaru serwisu www. Społeczność WordPress daje dostęp do darmowych pluginów oraz szablonów, które w można uruchomić z poziomu panela administracyjnego.

Panel administracyjny jest chyba najbardziej przyjazny spośród wszystkich CMS dostępnych za darmo. Łatwość obsługi oraz mnogość rozwiązań stanowi idealne rozwiązanie dla osób prowadzących proste strony internetowe oraz blogi.

Drupal

Bardzo bezpieczny i zaawansowany system CMS oparty o framework Zend oraz Symfony. O ile korzystanie z panelu administracyjnego nie stanowi problemu, to rozbudowa lub customizacja serwisu opartego o CMS Drupal stanowi wyzwanie i wymaga wiedzy z zakresu programowania w PHP i Symfony.

Niestety pomimo dość sporej społeczności skupionej wokół CMS, Drupal nie jest zbyt często aktualizowany oraz nie posiada tak szerokiej oferty darmowy lub płatnych pluginów oraz szablonów w stosunku do WordPressa. Drupal jest przeznaczony do budowy zaawansowanych serwisów CMS.

Joomla!

Kolejny zaawansowany system CMS, bardziej wymagający od WordPressa. Zapewnia dobre zabezpieczenia, sporą ilość darmowych i płatnych rozszerzeń. Dość łatwy w obsłudze panel administracyjny czyni go w zasadzie konkurencją dla WordPressa.

Jeśli nie posiadasz zbyt wielkiego doświadczenia w programowaniu, możesz spokojnie wybrać Joomle!, ponieważ w ciągu kilku kliknięć myszy uruchomisz w pełni sprawny serwis www ze wszystkimi wymaganymi obecnie w CMS modułami. Jeśli będziesz potrzebować pomocy znajdziesz w internecie sporo samouczków oraz źródeł w postaci dokumentacji, która krok po kroku wyjaśnii jak korzystać z CMS Joomla!

Quick CMS

Świetne rozwiązanie dla osób początkujących, intuicyjny w obsłudze system CMS. Dzięki przemyślanym rozwiązaniom zapewnia wszechstronne zastosowanie jak WordPress. Niezależnie od zastosowania, sprawdza się w tworzeniu prostych stron www np. wizytówek po zaawansowane serwisy www takie jak portale informacyjne.

Tak jak w przypadku WordPressa instalacja, konfiguracja, czy modyfikacja jest banalnie prosta. Korzystanie z panelu administracyjnego nie stanowi większego problemu. System Quick CMS zapewnia wsparcie pod kątem optymalizacji URL dla wyszukiwarek. W związku z tym CMS wspiera pozycjonowanie stron internetowych.

Typo3

CMS Typo 3 jest jak Drupal przeznaczony dla osób posiadających pewną wiedzę programistyczną. Posiada panel admina bardziej skomplikowany niż WordPress więc Typo 3 raczej jest przeznaczony dla osób doświadczony.

Zapewnia modułowość na wysokim poziomie i świetnie sprawdza się w przypadku tworzenia serwisów takich jak portale internetowe skierowane do znacznej rzeszy użytkowników.