Woocommerce dla poczatkujacych – instalacja oraz najważniejsze rozszerzenia ecommerce.

Obecnie wiele osób zaczynających własny biznes szuka sposobu sprzedaży produktów i usług przez internet. Jest to relatywnie tani, najszybszy oraz najbardziej efektywny sposób na sprzedaż własnych produktów oraz usług. Dzięki powszechnemu dostępowi do internetu możesz szybko uruchomić własny sklep internetowy, do którego będzie miało dostęp miliony użytkowników.

W tym momencie warto sobie zadać pytanie jak to zrobić. Artykuł ten ma dostarczyć podstawowych odpowiedzi czym jest Woocommerce dla początkujących i jak z niego korzystać. Oczywiście jest dostępnych wiele platform e-commerce, od zupełnie darmowych do komercyjnych, dających w pełni funkcjonalny sklep w ciągu kilku minut, ale dzisiaj skupimy się na Woocommerce dla początkujących.

Woocommerce dla początkujących – jest jedną z najbardziej popularnych platform e-commerce.

Czym jest więc Woocommerce?

woocommerce poradnik dla poczatkujacych

Woocommerce jest to plugin do WordPressa, czyli funkcjonuje jako CMS. Jedynie czego potrzebujesz do jego uruchomienia to posiadać stronę WordPress oraz zainstalować plugin. Zajmuje to dosłownie kilka minut, po chwili możemy się cieszyć z pełni funkcjonalnego sklepu online.

Pomimo tego, że wielu może się wydawać, że są lepsze platformy ecommerce np. Magento, Prestashop, to Woocommerce jest najpopularniejszy i może spokojnie konkurować z większymi platformami. Jeśli zamierzasz zbudować swój pierwszy sklep i potrzebujesz pewnego rozwiązania ecommerce to ta platforma spełni wszystkie twoje wymagania.

Uruchomienie Woocommerce

Kiedy zainstalujesz plugin Woocommerce, zobaczysz w panelu admina dodatkowe menu Woocommerce oraz Produkty. Jeśli masz już doświadczenie ze stronami WordPress to zapewne szybko nauczysz się korzystać z pluginu. Woocommerce jest bardzo przemyślanym i dopracowanym rozwiązaniem. Dzięki niemu twój sklep będzie dysponował wszystkimi wymaganymi w platformach ecommerce funkcjami. Twórcy pluginu dołożyli wszelkich starań żeby każdy użytkownik czuł się pewnie podczas korzystania z ich rozwiązania.

Instalacja Woocommerce, dodaj pierwsze produkty

  1. Zaloguj się do swojego WordPressa
  2. Idź do: Pluginy -> Dodaj Nowy.
  3. Wyszukaj ‘WooCommerce’.
  4. Wybierz Zainstaluj Teraz.
  5. Kliknij Aktywację

woocommerce poradnik dla poczatkujacych

W Woocommerce dodajesz produkty poprzez specjalne typy postów o nazwie Produkty. Być możesz spotkałeś się z informacją, że w WordPressie są pięć typów postów: posty, strony, załączniki, rewizje, menu nawigacyjne. W związku z tym, jeśli chcemy wyświetlać dane o nazwie produkty, to wtyczka musi zapisać je w bazie danych pod tym typem danych.

Produkty w Woocommerce możesz dowolnie dostosowywać do własnych wymagań. Jeśli zamierzasz uruchomić sklep, który będzie sprzedawać kosmetyki, meble lub np. ubrania, to będziesz potrzebował dodatkowych rozszerzeń wspierający twój biznes online.

Jakie rozszerzenia możesz dodać do Woocommerce?

woocommerce dodatki i rozszerzenia

Najważniejsze dla użytkowników sklepu, jest odpowiednia prezentacja produktu, oraz możliwość dostosowanie widoków produktu w sposób taki, żeby uwypuklić najważniejsze cechy produktów. Z dostarczanym wraz z Woocommerce szablonem Storefront, ich oficjalnym dodatkiem, możesz zaoferować produkty klientom sklepu w oka mgnieniu.

Dodatki do produktów pozwalają twoim klientom na personalizację produktów w trakcie robienia zakupów. Jeśli np. sprzedajesz ubrania, twój klient może wybrać warianty kolorystyczne koszulek, warianty np. nadruków, lub rozmiaru np. xs lub xxl.

Woocommerce możliwość dostosowania przesyłki

Woocommerce udostępnia wiele różnych wariantów dostaw produktu, od płaskiej stawki do obliczanej procentowo, lub od gabarytu. Dzięki temu możemy ustawiać warianty stawek za dostawę produktu, w zależności od konkretnych cech produktu lub lokalizacji klienta. Dostawa może być obliczana na podstawie lokalizacji adresu dostawy. Jeśli lokalizacja jest np. poza obszarem Polski lub Unii Europejskiej możesz ustalić dodatkową opłatę za dostawę towaru. Dowolnie możesz kształtować stawki za pomocą specjalnej funkcjonalności dostarczonej przez plugin Woocommerce. Ten plugin e-commerce ma również moduł do obliczania stawek podatku VAT, dzięki temu nie będziesz musiał  martwić się o to, czy podatek został doliczony do wartości zamówienia.

Ustawianie cen dynamicznych w Woocommerce

Zapewne w twoim sklepie będą sprzedawane produkty w specjalnych promocyjnych cenach. Twórcy Woocommerce wprowadzili możliwość oferowanie produktów w promocjach, gdzie możesz wprowadzić różne warianty, od czasowego po ilościowe.

Opinie o produktach w Woocommerce

Jak podają ankieterzy, ponad 88% uczestników ankiet na temat e-commerce ufa opiniom internetowym. Dzięki opiniom możesz przyspieszyć decyzję o zakupie, zbudować zaufanie do marki sklepu, produktów. Nie bez powodu największe platformy e-commerce umieszczają opinie o produktach w najbardziej widocznych miejscach. Oficjalny szablon do Woocommerce, Storefront, posiada moduł z opiniami i pozwala na umieszczenie produktów najlepiej ocenianych na głównej stronie sklepu. To proste rozwiązanie pozwala na zwiększenie sprzedaży produktów.

Najchętniej kupowane produkty w Woocommerce

Na głównej stronie warto umieszczać, oprócz opinii o produktach, też informacje o bestsellerach. Jest to dodatkowy impuls do zwiększenia sprzedaży produktów. Klienci często decydują się na zakup, na podstawie tego co inni często wybierają. Jeśli klient widzi coś co mu się podoba i w dodatku jest oznaczone jako bestseller, to decyzja o zakupie dodatkowego produktu jest podejmowana znacznie częściej.

Historia klienta w Woocommerce

Warto sprawdzać jak zachowuje się nasz klient na naszej stronie internetowej. Pozwala to zrozumieć klienta. Jeśli nie wiesz dlaczego klient porzuca koszyk, to badanie historii użytkownika, może wyjaśnić co dzieje się z klientem w trakcie korzystania ze sklepu. Jeśli zauważysz, że masz dużo porzuceń koszyka lub, że klienci nie spędzają zbyt dużo czasu na stronie, to może oznaczać, że są jakieś problemu z User Experience. Wspominaliśmy o tym w poście o projektowaniu UX pod kątem stron internetowych oraz e-commerce.

Wysyłanie Emaili z przypomnieniami o specjalnych ofertach lub porzuconych koszykach w Woocommerce

Możesz wykorzystać bazę danych klientów i wysyłać im informację o nowościach, specjalnych ofertach, promocjach. Jest to świetny sposób na wzmacnianie zainteresowania twoimi produktami wśród stałych klientów. Jeśli klient będzie cyklicznie otrzymywać informacje o ofertach, to częściej będzie wracać do sklepu i rekomendować twój sklep internetowy wśród swoich znajomych.

Dodatkowo jeśli faktycznie jest tak, że sporo klientów porzuca koszyk, to po analizie pod kątem UX i rozwiązaniu problemów, warto skorzystać z e-maili do wysyłania przypomnień o porzuconych koszykach.

Punkty lojalnościowe za zakupy w twoim sklepie internetowym

Często najprostsze metody są najbardziej efektywne. Klienci uwielbiają być nagradzani punktami lojalnościowymi. Wzbudza to w nich zaangażowanie, zachęca do prowadzenia gry o kolejne nagrody. Tego typu zaangażowanie w twoim sklepie jest doskonałym sposobem na utrzymanie w klientach zainteresowania, potrzeby powrotu do sklepu internetowego, oraz dokonywania kolejnych zakupów.

Rekomendacje produktów do produktów zakupionych

Najwięksi gracze posiadają systemy sprawdzające jakie jeszcze produkty pasują do tego wybranego przez klienta. Rekomendacja podpowiada klientowi jeszcze przed finalizacją zakupu, co może dodać do koszyka produktów. Drugą opcją jest informowanie powracającego klienta o sugestiach dotyczących kolejnych produktów, które pasowałyby do profilu klienta.

Jak widzisz Woocommerce posiada ogromne możliwości konfiguracji sklepu. Wskazaliśmy tylko kilka przykładów jak mógłby funkcjonować twój sklep online.